Siv Jensen på talerstolen på landsmøtet. Foto.

Foto: FrP

Vil ha oversikt over helsekøen

Helsekøen har vokst under koronapandemien, men regjeringen vil ikke fortelle hvor mange som står i helsekø. Nå krever Siv Jensen svar.

Fremskrittspartiets leder, Siv Jensen, er dypt bekymret for at mange har måttet leve i ensomhet under koronapandemien – og for en voksende helsekø regjeringen ikke vil avsløre omfanget av.

– Pandemien og nedstengingen av samfunnet har gitt oss hjerteskjærende historier fra folk som ikke har fått være nær sine kjære. Det handler om fedre som ikke har fått være med på fødestuen og oppleve sin førstefødte komme til verden. Om utviklingshemmede og eldre som er blitt nektet besøk fra familien, sier Jensen.

Helsekøene har vokst

Partilederen viser til en lang rekke uverdige historier den siste tiden, om hvordan eldre, utviklingshemmede og pårørende har blitt fratatt sine grunnleggende rettigheter som følge av ulik tolkning av koronarestriksjonene. Samtidig påpeker hun at nedstengingen av samfunnet har rammet helse- og omsorgssektoren særlig hardt.

– Kontroller, undersøkelser og operasjoner er utsatt, og helsekøene har vokst, sier hun.

– Ta i bruk privat kapasitet

Før sommeren meldte Kreftforeningen at mer enn 50 000 screeningundersøkelser er utsatt. I tillegg var det 320 000 færre pasienter som fikk behandling på sykehus i mars og april i år, sammenlignet med i fjor.

– Det viser hvilke enorme konsekvenser pandemien har hatt for alle dem som er avhengig av helsetjenester i dette landet. Allerede før koronaviruset stod mange i helsekø i Norge, og det vil ta svært lang tid å ta igjen etterslepet og køene hvis vi ikke handler. Derfor skal vi på dette landsmøtet gjøre noen viktige vedtak for å fjerne koronakøen i helsevesenet, sier Jensen, og fortsetter:

– Vi må bevilge mer penger, og vi må presse regjeringen til å ta i bruk all ledig privat kapasitet. Det skal vi gjøre uten at egenandelene for å være syk øker slik regjeringen har foreslått.

Vil vite hvor mange som står i kø

Jensen forteller at hun er provosert over at statsministeren og regjeringen ikke svarer på hvor mange mennesker som faktisk står i helsekø i Norge i dag.

– Jeg utfordret statsministeren i Stortinget på onsdag om å komme med oppdaterte tall på helsekøen. Det kunne hun ikke. Det vil si; jeg tror ikke hun ville. Men vi i Fremskrittspartiet vil vite det, på samme måte som vi ville vite hvor mange eldre som ventet på sykehjemsplass i landets kommuner sier Jensen.

– Vi fikk et svar fra regjeringen i går, men det svarer ikke på spørsmålet. Det forsterker mistanken om at de ikke vil fortelle det norske folk hvordan det faktisk står til. Vi trenger å vite hvordan det står til for å sette innbyggernes interesser først, avslutter hun.