Siv Jensen i rød genser foran trær i høstfarger. Foto. Kredit: Pia Sønstrød

Foto: Pia Sønstrød

FrP fikk flertall for alkoholservering

Fremskrittspartiet har fått flertall for at kommuner med lavt smittetrykk skal kunne tillate alkoholservering i forbindelse med matservering.

– Overraskende og gledelig med flertall for et fornuftig forslag. Det er ingen grunn til å ha et nasjonalt skjenkeforbud når det er så stor smittevariasjon og det er i hvert fall fornuftig å kunne åpne for alkoholservering sammen med matservering på steder som har organiserte smittevernregler, sier Siv Jensen.

– Regjeringen må følge opp umiddelbart

Et flertall av representantene i stortingssalen stemte for Fremskrittspartiets forslag tirsdag ettermiddag.

– Nå må regjeringen følge opp Stortingets vedtak umiddelbart. Det er ingen grunn til at ikke kommuner med lavt smittetrykk ikke skal få anledning til å servere alkohol i forbindelse med matservering etter dette vedtaket, sier Jensen.

Dette forslaget fikk flertall i Stortinget:

«Stortinget ber regjeringen sikre at kommuner med lavt smittetrykk skal kunne alkoholservering i forbindelse med matservering».