Foto. Siv Jensen

Foto: Elin Eike Worren

– Glatter over ubehagelig statistikk

Siv Jensen reagerer på at regjeringen unnlater å fortelle at innvandrere er overrepresenterte i drapsstatistikken.

Ifølge Kripos sin nasjonale drapsoversikt, utgjør drap begått av innvandrere 37 prosent. Innvandrere utgjorde 14,1 prosent av befolkningen i Norge per 1. januar 2018. Likevel unnlater regjeringen å fortelle at innvandrere er overrepresentert i drapsstatistikken.

– Det er påfallende at regjeringen unnlater å fortelle at hele 37 prosent av drapene i fjor er begått av innvandrere. Høyre har blitt som Ap, og glatter over ubehagelig statistikk. De feier igjen problemene med innvandring og integrering under teppet, sier FrPs partileder, Siv Jensen.

– Berøringsangst

Hun mener regjeringen må kvitte seg med berøringsangst for sannheten.

– Også i andre kriminalstatistikker er innvandrere overrepresenterte i Norge. Det vitner om en integreringspolitikk som ikke holder mål. Dette er en statistikk vi er nødt til å ta tak i. Berøringsangst for sannheten er en svakhet denne regjeringen ikke burde ha, sier hun.

Forleder befolkningen

Jensen mener regjeringens måte å legge frem statistikken på omgår store deler av sannheten.

– Med økt innvandring og uten en integreringspolitikk som fungerer, kommer det økt kriminalitet og flere drap. De utfordringene løser man ikke ved å unnlate å informere om ubehagelig statistikk, sier hun.

Strengere krav til integrering

Partilederen påpeker at det må sterkere lut til i integreringen.

– FrP står ofte alene om å ville sette strengere krav til integrering. Men det er helt nødvendig for å sikre at folk ikke faller utenfor og havner i statistikker som dette. Folk må ut i jobb, lære norsk språk, og vi må ha strengere krav til familiegjenforening, sier Jensen, og avslutter:

– Det er også viktig at vi ser på støtteordningene og om de stimulerer til integrering eller ikke, samtidig som vi fjerner eventuelle særfordeler for innvandrere. Vi må ha gode ordninger som ivaretar folk, samtidig som de gir incentiver til å lære seg norsk, komme i jobb og delta i det norske samfunnet.