Foto Sylvi Listhaug og Ketil Solvik-Olsen

Foto: Elin Eike Worren

Sylvi og Ketil til disposisjon

19. februar holdt Sylvi Listhaug og Ketil Solvik-Olsen pressekonferanse etter at Siv Jensen dagen før varslet at hun vil gå av som partileder.

Sylvi Listhaug uttrykte umiddelbart i et facebookinnlegg at «Det er så trist at du gir deg som leder, Siv!» før hun takket for innsatsen gjennom en årrekke.

– Siv gjorde seg tidlig bemerket i Fremskrittspartiet og har hatt en eventyrlig karriere. Hun har vært et stort forbilde for kvinner, ikke minst for meg selv. Jeg har jobbet med Siv siden 2001 og lært henne å kjenne som en tvers gjennom real person, hardtarbeidende og omsorgsfull. Hun ledet oss til partiets beste valgresultat noensinne i 2009, sier Listhaug.

Ketil Solvik-Olsen er også berørt av at Siv Jensen nå ønsker å gå av som partileder.

– Jeg har stor respekt for jobben Siv har gjort for partiet i en årrekke. Jeg har også respekt for det valget Siv har tatt. Takk for alt du har gjort for landet og innbyggerne, alt du har forsaket og ofret fordi du tror på ideer større enn deg selv.
Takk også for din omsorg og forståelse når jeg har måtte legge bitene i livets puslespill og funnet at familiens behov var viktigere enn mine politiske verv, sier Solvik-Olsen

Sier ja dersom organisasjonen vil

Det er landsmøtet som avgjør hvem som skal utgjøre partiets ledelse. Landsmøtets valgkomite skal fremme en innstilling på vanlig måte. På pressekonferansen fortalte Sylvi Listhaug at hun stiller seg til disposisjon som partileder dersom landsmøtet ønsker det.

– Jeg vet at det er krevende å være partileder. Vi står nå foran en stor og viktig jobb med å bygge organisasjonen videre og sikre et best mulig valgresultat til høsten. I samråd med mannen min, Espen, har jeg besluttet å takke ja til å bli leder i FrP dersom partiet og Landsmøtet ønsker det, sier Listhaug

– Ydmyk

Sylvi Listhaug har vært byråd, statsråd i fire departement og stortingsrepresentant. Hun har lang erfaring med politisk styring i et bredt spekter av politiske saksområder.

– Jeg er veldig ydmyk over at Siv peker på meg som sin arvtager. Siv har gitt meg muligheter få kan drømme om. Jeg vet hun hadde en finger med i spillet allerede da jeg ble ansatt som rådgiver i Stortingsgruppen i 2001, slår hun fast.

Solvik-Olsen som nestleder

Siv Jensen har også pekt på Ketil Solvik-Olsen som 1. nestleder og fremhevet at de vil utfylle hverandre på en god måte. Solvik-Olsen har vært samferdselsminister, stortingsrepresentant og nestleder i sentralstyret i en årrekke.

– Jeg er takknemlig for at Siv har visst meg sin tillit og nevner meg som nestleder.
Dersom partiet ønsker meg til det, vil jeg svare ja, utdyper Solvik-Olsen.

Sylvi Listhaug er opptatt av at Fremskrittspartiet skal være en sterk organisasjon med engasjerte og kunnskapsrike medlemmer og tillitsvalgte.

– Fremskrittspartiet har mange kunnskapsrike, hardtarbeidende og dyktige politikere og tillitsvalgte. Styrken til Fremskrittspartiet er når vi kan utfordre hverandres argumentasjon. Vi er med i FrP fordi vi tror på FrPs program. Likevel kan vi ha ulike tilnærminger i enkeltsaker. Det er når vi har gode prosesser, respekt for hverandres meninger og vilje til å lytte til hverandre, at vi kommer frem til de beste løsningene. Derfor har jeg alltid vært opptatt av organisasjonsbygging og god forankring i organisasjonen, sier Listhaug.

– Vi skal gi mennesker håp

13. september er det valg. Både Sylvi Listhaug og Ketil Solvik-Olsen har et brennende engasjement og er klare for valgkamp.

– Vi skal være det blå alternativet med hjerte for vanlige folk, de som er syke og de som sitter nederst ved bordet. Nå skal FrPs helse- og sosialpolitikk frem i lyset slik vi husker det fra Jon Alvheims tid. Vi skal gi mennesker håp når de har mistet det eller har det vanskelig, forteller en engasjert Listhaug, og legger til:

– Fremover blir det svært viktig å sikre norske arbeidsplasser. Derfor må vi sørge for gode rammebetingelser for næringslivet. Vi skal fortsatt satse på oljen, og vi skal beholde og skape flere arbeidsplasser i Norge. Det handler om å gi folk flest trygghet i hverdagen.

Partiet for å tenke nytt

Ketil Solvik-Olsen oppsummerer partiets politikk om frihet, trygghet og handlekraft.

– Vi er partiet som forstår at verdier må skapes før de kan deles, vi er partiet for alle som løfter nasjonens trygghet og individets rettigheter, vi er partiet for alle som setter vår felles historie og kultur høyt, og vi er partiet for å tenke nytt, stadig bli bedre og realisere drømmer, sier Solvik-Olsen.

– FrP er best når vi viser vei. Vi har gang på gang utfordret den politiske eliten som tror at folk ikke kan tenke selv. Vi har vunnet frem og endret Norge til det bedre. Vi skal fortsatt være partiet som peker ut retningen Norge bør gå i, fordi våre løsninger fungerer. Der FrP har fått gjennomslag for vår politikk, har vi løst problemene. Det tyder på at Norge blir bedre med en FrP-hånd på rattet, legger han til.

Brennende politisk engasjement

Begge avslutter med å si at de har et brennende engasjement for å gjøre Fremskrittspartiet størst mulig ved valget og at det er de demokratiske prosessene i paritet som avgjør deres rolle.

– Vi stiller oss til disposisjon for partiet, men har full respekt for de demokratiske prosessene i partiet, slår de begge fast.