Adrian Løvsjø. Foto.

Foto: FrP

– De svekker demokratiet

Porsgrunn FrP reagerer kraftig på ordfører Robin Kåss og lokalavisa PDs opptreden i striden om hagen på Øvre Frednes.

– Ordføreren har drevet saksbehandling på Facebook og hengt ut sine egne innbyggere. Nå har han blokkert eierne av Villa Frednes fordi de var uenige med ham. Det hører ikke noe sted hjemme at en ordfører blokkerer for sunn debatt og stenger egne innbyggere ute fra sidene sine på denne måten, sier gruppeleder Adrian Løvsjø.

Ordføreren er en offentlig person

Løvsjø legger til at slike utestengelser selvsagt er forståelig og nødvendig i tilfeller med trusler og grov personhets, noe han mener ikke har forekommet i denne saken.

– Jeg kan ikke huske å ha sett at eierne av Villa Frednes har kommet med hverken trusler eller hets mot ordføreren på hans facebookside. Debatten har engasjert mange, og diskusjonene har vært opphetede, men hardest skyts har falt fra helt andre personer enn eierne. Dette fremstår bare rart for de fleste, og jeg mener ordføreren bidrar til alt annet enn sunn debatt når han utestenger enkeltpersoner fra siden sin på denne måten. Han er, tross alt, en offentlig person, og skal være ordfører for alle, også dem han ikke er enig med, sier han.

PD sprer usannheter
Porsgrunn FrP reagerer også sterkt på at Porsgrunns Dagblad på tirsdag velger å spre rykter og usannheter på lederplass i avisen.

– Det er helt vanvittig at redaktøren støtter oppunder påstander mot enkeltmennesker på den måten som PD velger å gjøre i lederen tirsdag. Der påstas det at «hagekameratene» (partiene som har stemt for en alternativ løsning for utearealet til den nye barnehagen på Øvre Frednes, red.anm.) vil bevare og gi bruksrett over hele hagen til eierne av Villa Frednes. Det er en del av en svertekampanje som har foregått over lengre tid mot eierne av villaen, som blant annet handler om frykt for at eiendommen skal privatiseres og at eierne skal «karre til seg» mer eiendom, sier Løvsjø, og legger til:

– PD bidrar til å spre en av de mange misforståelsene som har florert i denne saken, og til å male et bilde av enkeltpersoner som griske og manipulerende. Dette har posisjonen i kommunen brukt for det det er verdt over lengre tid, og nå som PD legitimerer disse ryktene gis det et inntrykk av at de eier sannheten i denne saken. Det gjør de ikke.

Demokratisk underskudd
Løvsjø reagerer også på at ordfører og PD kritiserer Fremskrittspartiet for å ha krevd lovlighetskontroll av vedtaket om den historiske hagen på Øvre Frednes, selv om tre andre partier var med på vedtaket.

– Det er greit at de påpeker at vi opprinnelig regnet feil når det gjelder hvor stort uteområde barnehagen trenger, men det var en lei regnefeil som vi allerede har beklaget og slettet fra våre sider. Da synes vi det er ganske horribelt av PD å bruke det som et argument mot oss i sin leder flere dager senere. Det er fullt lovlig å be Fylkesmannen foreta en lovlighetsvurdering av vedtak vi fatter i Bystyret, det er en demokratisk rett vi har, og avslutter:

– Både ordføreren og lokalavisa må nesten finne seg i at vi benytter oss av det handlingsrommet vi har i Bystyret. Jeg synes hele saken har tatt en ganske uheldig vending. Når enkeltpersoner henges ut på denne måten, av ordføreren i sosiale medier og lokalavisa på lederplass, får vi et demokratisk underskudd. Folk tør ikke engasjere seg hvis dette er det de blir møtt med. De svekker demokratiet når de holder på sånn.