Nelly Olsen. Foto.

Foto: Joakim Maylove Moltzau

– Det betyr noe hvem som styrer

Ap lovet «sykehjemsløft», men resultatet etter fire år er færre plasser og færre varme hender i Porsgrunn. Nå vil FrP få skuta på rett kjøl.

– Det er synd at Arbeiderpartiet har ført velgerne bak lyset på denne måten. Ikke bare har det blitt færre plasser og færre ansatte, det har også blitt flere dobbeltrom. Nylig har vi sett at det fører til at eldre blir plassert på dobbeltrom mot sin vilje. Det er ikke godt nok, sier Porsgrunn FrPs 1. kandidat, Nelly Olsen.

Bør kunne forvente bedre

Hun mener de eldre må kunne forvente bedre.

– En sykehjemsplass er ikke akkurat gratis. Da bør de eldre i det minste kunne forvente bedre enn å bli plassert på dobbeltrom mot sin vilje. Det er jo nedverdigende å skulle bli frarøvet privatlivet sitt på denne måten bare fordi man trenger hjelp, sier hun.

Det viktigste først

Olsen mener Porsgrunns eldre har blitt nok et offer for posisjonens manglende evne til å prioritere det viktigste først.

– I alt for lang tid har de brukt våre eldre som en slags salderingspost i kommunebudsjettet. Dette er mennesker som har vært med å bygge opp landet vårt. Som har bidratt til at du og jeg har det så godt som vi har det i dag. Og så er dette takken de får? Å bli stuet bort på dobbeltrom eller i verste fall ikke få plass i det hele tatt fordi Kåss sitt sykehjemsløft faktisk har gitt færre av de sårt trengte sykehjemsplassene, sier hun.

Aldri mer salderingspost i kommunebudsjettet

Førstekandidaten forteller at Porsgrunn FrP vil la staten ta regningen for omsorgstjenestene i kommunen.

– Vi har foreslått statlig finansiering av omsorgstjenestene i Porsgrunn flere ganger, men venstresiden har hatt sine ideologiske skylapper på og stemt imot hver gang. Dette har vært gjennomført som et prøveprosjekt i noen kommuner, og Stjørdal kommune har f.eks. tjent så mye penger på dette at de har kunnet bygge et nytt helsehus. Nå åpner regjeringen for at flere kommuner kan delta i forsøket, og den muligheten mener jeg vi bør gripe, sier Olsen.

– Ikke bare vil dette kunne spare kommunen for penger som vi så kan bruke på å investere i flere sykehjemsplasser. Som en bonus vil våre eldre aldri igjen kunne nedprioriteres i kommunebudsjettet. Det betyr noe hvem som styrer, avslutter hun.