stinenett3

Foto: Joakim Maylove Moltzau

Vil ikke øke eiendomsskatten

Porsgrunn FrP sier nei til å øke eiendomsskatten for nærings- og fritidseiendommer i Porsgrunn.

14. mai skal formannskapet behandle sak om omtaksering av nærings- og fritidseiendommer. Det er en sak som ikke får Fremskrittspartiets støtte.

– Det er helt unødvendig å bruke penger på en slik omtaksering nå. Dette handler jo om å få mer penger i kassa til Porsgrunn kommune, men det spørs hvor mye penger det blir på sikt dersom det ikke er attraktivt å drive næring i kommunen vår, sier Stine Margrethe Knutsdatter Olsen.

Hun er gruppeleder for Porsgrunn FrP, og understreker at partiet jobber for å redusere - og på sikt fjerne - eiendomsskatten i Porsgrunn, dette på både hus, hytter og næringseiendom.

– Vi har alltid vært imot eiendomsskatt. Nå har folk fått en justering av satsene på boligene sine, og skyhøye eiendomsskatteregningen har dumpet ned i postkassene til folk. Det eneste positive med endringen kommunen gjorde, var at skatten for næringseiendommer faktisk var ganske lav. Nå vil de altså endre på dette, i tillegg til å endre reduksjonsfaktoren fra 40 til 30 prosent. Det får være grenser for griskhet, sier hun.

Olsen mener tidspunktet for behandling av saken er dårlig.

– Hele landet er i krisetid. Vi politikere har bedt folk om å være med på dugnad og holde seg hjemme. Nå ber vi dem om å være med på en ny dugnad der de handler lokalt og bruker landet for å prøve å holde hjulene igang for bedrifter som sliter. Når skal egentlig kommunen være med på denne dugnaden?

– Det vi burde diskutere nå er hvordan vi skal bidra til næringslivet vårt. Hvordan vi skal sørge for at folk, bedrifter og frivilligheten skal holde hodet over vannet under og etter denne krisen. Ikke hvordan vi skal håve inn mer penger i kommunens kasse. Det er på grensa til flaut, avslutter Olsen.