Foto. Rosalind Fosse

Foto: Askøy FrP

Arbeiderpartiet svikter Askøy VGS

Arbeiderpartiet svikter Askøy videregående på startstreken etter møtet i opplæring og kompetanseutvalget i Vestland fylke mandag 20. april.

Der ble det kun gitt støtte fra Frp til fylkesrådmannens innstilling til å opprettholde den planlagte linjen med VG2 for ventilasjon, membran og taktekking på Askøy videregående skole når denne står ferdig utbygget. Ap valgte å flytte linjen til Åsane.

Alle programområdene for nye Askøy videregående er viktig for å kunne gi ett så godt og bredt tilbud til våre elever på Askøy og omegn som mulig. Etablering av programområdet for VG2 ventilasjon, membran og taktekking har vært planlagt lenge for Askøy videregående skole. Det er i tråd med vedtatt skolebruksplan for «gamle Hordaland» etter en omfattende høring.

Romprogrammet for Askøy videregående skole er vedtatt og det er blitt hensyntatt for denne linjen i beregnet areal. Utbyggingen av Askøy videregående skole skal etter planen starte nå i sommer/høst. Utvidelsen til nærmere 1.000 elever skulle gi oss muligheten til å tilby våre ungdommer større valgmuligheter i programfag.

Faget på VG2 ventilasjon, membran og taktekking gir ikke grunnlag nok til å ha klasser både i Åsane og Askøy. Dermed er denne linjen tapt for Askøy. Jeg er er rystet over at Ap nå begynner å plukke fag vekk fra Askøy videregående skole nå som endelig utbygging skal starte.