Mindre byråkrati

Fremskrittspartiet har i sitt alternative budsjett for 2023 prioritert det viktigste først. Vi foreslår flere kutt i offentlig sektor, slik at det i en situasjon med ekstreme prisøkninger blir mulig å kutte i skatter og avgifter for å hjelpe folk og bedrifter gjennom krisen.

Skatte- og avgiftslettelser vil bidra til vekst i privat sektor, både for bedrifter og husholdninger. Det er privat sektor som er viktigst for å holde samfunnet i gang i by- og bygd. Norge preges av for mye konsentrasjon om offentlige stimuleringsordninger og arbeidsplasser. Vi vil slippe skaperkraften fri i privat sektor og sørge for at større deler av verdiskapningen blir igjen i lokalsamfunn over hele landet - ikke trekkes inn til Oslo og finansdepartementet for ny utdeling.

Kutt i offentlig sektor

Fremskrittspartiet mener det er fornuftig å ha en avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform i offentlig sektor, som øker bevisstheten rundt hvordan dine og mine skattepenger blir brukt. For 2023 foreslår vi at etater skal kutte budsjettene med en prosent.

FrP foreslår å legge ned fylkeskommunen, fordi vi ikke trenger tre forvaltningsnivåer i Norge. Vi vil også fjerne statsforvaltere, som tidligere het fylkesmenn.

Oppgavene som fylkeskommunen og statsforvalterne utfører kan flyttes til kommuner og stat. FrP foreslår også å redusere antall skattemilliarder som går til å finansiere NRK.

Slipp private til

Vi ønsker at alle gode krefter skal få bidra til å gjøre fellesskapstjenester bedre, ved at også andre aktører enn det offentlige selv skal få produsere tjenesten. Det offentlige er fortsatt ansvarlig for finansieringen. Et mangfold av tjenesteleverandører gir et bedre tilbud der tjenestemottaker selv får forbrukermakt gjennom valgfrihet, samt at dette også bidrar til tjenesteinnovasjon.

Det viktigste først

Fremskrittspartiet kutter i klimatiltak som bare har symbolsk verdi, som for eksempel CO2-fangst- og lagringsprosjektet Langskip. Vi kutter også i bistandsbudsjettet og på en rekke andre poster. Den spesielle situasjonen med krig i Europa og de kraftige prisøkningene gjør at vi prioriterer det viktigste først, for å hjelpe folk og bedrifter i Norge med skatte- og avgiftskutt gjennom den krevende situasjonen.