Illustrasjonsbildet etter terrorangrepet på satiremagasinet Charlie Hebdo

Ytringsfriheten er absolutt

- Jonas Gahr Støre må stå opp for retten til å ytre seg blasfemisk. Siv Jensen mener Arbeiderpartiets leder ikke er tydelig i debatten om ytringsfrihet.

- I dagens situasjon er det svært viktig at politikere verner om ytringsfriheten og retten til å ytre seg blasfemisk. Jeg mener Støre ikke har stått på rett side i denne debatten, sier partileder i FrP Siv Jensen.

Det var i Dagens Næringsliv torsdag at Arbeiderpartiets leder mente det ikke var viktig å stå opp for retten til å bedrive blasfemi.

- Støres uttalelser minner om det han sa under karikaturstriden i 2006, da han også gikk langt i å unnskylde ytringsfriheten.

- Vi må også huske at han som utenriksminister i den rødgrønne regjeringen ville gjeninnføre en aktiv blasfemiparagraf med et " strafferettslig vern mot kvalifiserte angrep på religion eller livssyn». På godt norsk var det en blasfemiparagraf som bryter med slik Norge i dag praktiserer ytringsfriheten, sier Siv Jensen.

Forslaget fra den forrige regjeringen endte opp med å bli trukket etter omfattende kritikk, blant annet fra FrP.

- Ytringsfriheten er til for å beskytte ytringer vi ikke liker. Derfor kan vi ikke innsnevre retten med å sette begrensninger slik som en kan få inntrykk av at Støre ønsker.

- Ytringsfriheten er absolutt og det er politikernes ansvar å forsvare den, sier Siv Jensen.