Oljerigg
© Colourbox

– Absurd av Senterpartiet

Terje Halleland mener Senterpartiet narrer strømkunder når de åpner for debatt om elektrifisering av sokkelen.

Terje Halleland er energipolitisk talsperson i Fremskrittspartiet. Han mener Senterpartiet narrer strømkunder når de åpner for debatt om elektrifisering av sokkelen.

– Nok en gang ser vi et desperat Senterparti som forsøker å gå ut i mediene og lure velgerne, men som deretter kaster alt av fornuftige prinsipper når de skal stemme over disse sakene i Stortinget, sier Halleland.

Terje Halleland reagerer på Sps vingling i spørsmålet om elektrifisering av sokkelen. © Elin Eike Worren

– Regelrett absurd

Senterpartiet har varslet at de vil stemme ned FrPs forslag om å stanse videre elektrifisering av sokkelen, noe som får Halleland til å reagere på Sps utspill.

– Senterpartiet varslet nylig at de vil stemme ned Fremskrittspartiets forslag om å stanse videre elektrifisering av sokkelen med strøm fra land. Derfor er det regelrett absurd å se at Senterpartiet nå går ut og forsøker å narre strømkunder og kraftkrevende industri om at de har snudd, når partiet har vist lite annet enn fullstendig handlingslammelse i energipolitikken det siste halvåret, sier Halleland.

Snuoperasjon som ikke bør lure noen

Forslaget til FrP behandles i Stortinget tirsdag. Det var Senterpartiets parlamentariske leder Marit Arnstad som tok opp debatten om elektrifisering av sokkelen da hun talte til partiets landsstyremøte mandag.

– Da FrP så sent som i forrige uke argumenterte for at vi nå må slutte å kaste bort verdifull vannkraft på å elektrifisere sokkelen og heller senke petroleumsnæringens kuttmål og kjøpe kvoter, beskyldte Senterpartiets energipolitiske talsperson Ole Andre Myhrvold oss for å være «defensive». Denne snuoperasjonen bare et par dager senere bør derfor ikke lure noen, avslutter Halleland.

Mer informasjon