Fire ledninger koblet til stikkontakt. Foto.
© jimmi larsen

Advarer mot milliardregning for skattebetalerne

FrP er positive til økt kraftproduksjon og utvikling i energisektoren, men advarer nå mot milliardregning for norske skattebetalere etter at regjeringen onsdag ga grønt lys til utbygging av havvind på Utsira Nord og i Sørlige Nordsjø.

– Fremskrittspartiet er alltid positive til forskning og utvikling i energisektoren, og anerkjenner det teoretiske energipotensialet som ligger i havvind og virkningene det kan ha for leverandørindustrien vår. Det er likevel noe helt annet enn hva regjeringen legger frem i dag, som ligner mer på et massivt subsidiesluk gjennom ulønnsom utbygging av flytende havvind der norske skattebetalere sitter igjen med milliardregning og betydelig risiko, sier energipolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, Frank Sve.

– Frp er sterkt skeptiske til at Ap og Sp fortsetter å føre en politikk som gambler med innbyggernes penger på enkeltnæringer og enkeltteknologier, hvor skattebetalerne blir pålagt urimelig høy risiko, men der store selskaper vil sitte igjen med potensiell gevinst, fortsetter han.

FrP forventer nå at regjeringen gjennomfører langt grundigere konsekvensanalyser for disse prosjektene, sier Frank Sve. © Bjørn Inge Bergestuen

Bekymret for høyere strømpris

Han er bekymret for høyere strømpris og manglende konsekvensutredninger knyttet til prosjektet.

– FrP forventer nå at regjeringen gjennomfører langt grundigere konsekvensanalyser for disse prosjektene, som også inkluderer konsekvenser for fiskeri- og sjønæringen. Flere tidligere analyser viser at flytende havvind koster godt over 1 kroner per kilowattime, noe som er mer enn 3 ganger så høyt som normalpris de siste 10 årene. Når regjeringens egen smerteterskel for strømpris tilsynelatende ligger på 70 øre per kilowattime, henger det ikke på greip at de legger frem en kraftstrategi som bygger på en strømpris som er langt høyere enn egen smerteterskel, sier Sve, og legger til:

– Fremtiden til norsk næringsliv kan ikke baseres på rødgrønne subsidier. Regjeringen bør heller prioritere å bygge ut ny kraftproduksjon som bidrar til lavere priser som styrker norsk kraftforedlende industri. I tillegg bør Ap og Sp umiddelbart stanse sløsingen av norsk kraft som nå går til å elektrifisere sokkelen.

Vil vite hva Senterpartiet mener

FrPs energipolitiske talsperson forventer at Senterpartiet nå avklarer sitt syn på krafteksport gjennom havvind.

– Industrien har tidligere vært krystallklare på at lønnsomheten gjennom utbygging i Sørlige Nordsjø II forutsetter at de også kan eksportere kraft til utlandet ved behov gjennom hybridkabler. Da er det rimelig absurd at Senterpartiet nå godkjenner deler av utbyggingen her, uten at de samtidig avklarer sitt syn på om de vil tillate nye utenlandsforbindelser, stikk i strid med lovnadene fra regjeringsplattformen. Vedum bør nå ta seg tid til å forklare velgerne grundig om hvem Senterpartiet vil gi påføre økte kostnader - Skattebetalerne eller strømkundene?

Mer informasjon