Foto av Erlend Wiborg
© Privat

– Aldersdiskriminering

Stortingsrepresentant Erlend Wiborg reagerer sterkt på at NAV krever tilbake dagpenger fra permitterte eldre.

Nav tilbakekrever flere millioner kroner fra eldre permitterte år som fikk dagpenger i løpet av pandemien. Ingen over 67 år har i utgangspunktet krav på dagpenger.

– Det her er aldersdiskriminering av verste sort. Om man blir permittert fra jobben har man et like stort behov for dagpenger uansett om man er 30 eller 68 år. Vi må fjerne diskriminerende lover som presser de eldre ut av arbeidsmarkedet, sier Wiborg.

Forslag fra FrP

Fremskrittspartiet har tidligere foreslått en endring av loven slik at også eldre har rett på dagpenger og sykepenger, men forslaget fikk ikke flertall.

– Yngre generasjoner må stå enda flere år i arbeid for å få en grei pensjon. Det at de andre partiene velger å stemme ned Frps forslag, synes jeg er synd. Men vi kommer til å ta opp igjen forslaget fram til vi vinner gjennom, sier Wiborg og avslutter:

– Spesielt nå som vi har vært i en pandemi synes jeg det er rimelig spesielt å kreve tilbakebetaling fra eldre som har stått på i mange år, men som over natten mistet levebrødet sitt takket være strenge tiltak fra myndighetene. Nå må de andre partiene få opp øynene og være med på en lovendring om at eldre som blir permittert skal få rett på dagpenger.