
Skatt og avgift
Kutter avgifter i budsjettet
I partiets forslag til revidert budsjett halverer Fremskrittspartiet momsen på mat, kutter i drivstoffavgiftene og legger opp til at ingen skal betale mer enn 50 øre kWh for strømmen.
– Prisene har økt voldsomt, og folk mister kjøpekraften. I fjor ble den redusert med cirka 20.000 kroner for en vanlig familie, og tross et godt lønnsoppgjør blir prisstigningen stor også i år. Vi er redd for samme resultat som i fjor med en en betydelig nedgang i kjøpekraften, sier finanspolitisk talsperson Hans Andreas Limi.
Kutter matmomsen
Det har blitt langt dyrere å fylle handlekurven i dagligvarebutikken. 12 måneders veksten for matvarer i mai 2023 på 13,2 prosent er den høyeste på over 40 år. Mange står i kø for å få utdelt gratis mat, fordi de ikke har råd til å kjøpe det aller mest nødvendige.
– Fremskrittspartiet mener det ikke er riktig at staten skal tjene seg stadig rikere, mens mange ikke har råd til å kjøpe den maten de trenger. Økte energipriser og målpriser i jordbruksoppgjøret forklarer noe av prisøkningen.
Fremskrittspartiet foreslår derfor å halvere momsen på mat fra 15 til 7,5 prosent. Vi forutsetter at hele avgiftsreduksjonen skal komme forbrukerne til gode.
Kutter drivstoffavgiftene
Det siste året har vi sett at bensinprisen har ligget opp mot 30 kroner literen flere steder i landet. Fra en pris på i gjennomsnitt 21,24 kroner for en liter bensin i april 2022 er gjennomsnittsprisen for april i år 22,68 kroner.
– De høye prisene rammer alle som er avhengige av bilen, og særlig folk i distriktene med lange reiseavstander. Lavere avgifter vil dempe prisveksten og inflasjonen, det vil også bidra til å trygge folks økonomi. Vi mener avgiftene bør settes ned. Derfor foreslår vi å fjerne veibruksavgiften på bensin og diesel for 2. halvår 2023, sier Limi.
50 øre kWh
Gjennom vinteren har vi sett så høye strømpriser i Norge at folk har hatt problemer med å betale regningene. Fremskrittspartiet mener dagens strømstøtteordning ikke er god nok, og mener ingen skal betale mer enn 50 øre kWh.
– Derfor foreslår vi en forbedret strømstøtteordning, der dekningsgraden økes til 100 prosent over 50 øre per kWt, som også skal gjelde for fritidsboliger, sier Limi.
Han advarer mot å tro at lave strømpriser i juni vil vedvare utover høsten og vinteren, som kan bety en ny økonomisk smell for folk og bedrifter, på toppen av de høye avgiftene, prisene og rentene som øker for hver eneste måned.
Nei til økt arbeidsgiveravgift
Den rødgrønne regjeringen gjennomførte et skattesjokk for norsk næringsliv i 2023 med de største skatte- og avgiftsøkningene i moderne historie. Skattesjokket kom samtidig som staten har rekordinntekter fra høye energipriser og aldri har vært rikere.
– Fremskrittspartiet mener det er svært uheldig at den rødgrønne regjeringen har innført en særnorsk ekstraskatt gjennom å øke arbeidsgiveravgiften på lønnsgrunnlag over 750.000 kroner for private bedrifter. Etter årets lønnsoppgjør vil avgiften slå inn og belaste mange bedrifter hvor lønnsnivået ikke kan karakteriseres som høyt, sier Limi.
Den nye særnorske ekstraskatten rammer typiske kompetansearbeidsplasser, og skaper problemer for viktige næringer og for etablering av kompetansekrevende næring i distriktene. Belastningen for bedriftene vil vise seg først i andre halvår, når lønnsgrunnlagene etter hvert begynner å nå terskelen på 750 000 kroner.
– Fremskrittspartiet foreslår derfor å avlyse regjeringens avgiftsskjerpelse fullstendig, før den får gjort varig skade.
Fjern flypassasjeravgiften
Fremskrittspartiet sørget for å fjerne flypassasjeravgiften som er gjeninnført av den rødgrønne regjeringen. Fremskrittspartiet mener den rødgrønne flypassasjeravgiften setter arbeidsplasser i distrikts-Norge i fare og foreslår derfor å fjerne den.
– Dette er en avgift som kommer på toppen av høyere priser for flyreiser. Regjeringen sørget for en avgift på 82 kroner for hver flytur i Europa og 220 kroner for hver flytur utenfor Europa.
Reduser trafikkbøtene
Regjeringens forslag om en kraftig økning av bøtesatsene i veitrafikken på hele 30 prosent, bryter med prinsippet om samsvar mellom straff og regelbruddets alvorlighet.
– Regjeringens forslag om å øke trafikkbøtene handler ikke om sikkerhet i trafikken, men om å skaffe staten enda flere ekstra inntekter. Fremskrittspartiet støtter ikke en utvikling der bøter for brudd på veitrafikkregler i praksis gjøres til en del av skattesystemet og brukes til inndragning av befolkningens kjøpekraft. Derfor foreslår Fremskrittspartiet å redusere bøtesatsene til 2022-nivå, sier Limi.
Fremskrittspartiet foreslår også å fjerne trafikkforsikringsavgiften for veterankjøretøy.
Skattekutt for alle
I Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for inneværende år foreslo partiet i tillegg en lang rekke andre skatte- og avgiftskutt som ville gitt folk og bedrifter mer økonomisk handlefrihet. Blant forslagene var:
- Økt bunnfradrag til 80.0000
- Frikortgrensen økes til 100.000
- Lavere formuesskatt
- Nei til lakseskatt
- Lavere bilavgifter
- Fjernet sukkeravgiften
Her kan du lese alle forslagene fra alternativt budsjett for 2023