Hans Andreas Limi foran Stortinget.
© Bjørn Inge Bergstuen

Avgiftskutt gir utgiftskutt

FrP har foreslått flere tiltak som vil gjøre at folk får beholde mer av sine egne penger, skriver FrPs finanspolitiske talsperson, Hans Andreas Limi.
Hans Andreas Limi smilende med uklar bakgrunn. Portrett. Foto.
Hans Andreas Limi Kommentator

Alt blir dyrere for folk. Strømprisen er rekordhøy, drivstoffprisene når nye høyder, matprisene og renta øker. Kostnader som er nødvendige for folk å ta, og som i liten grad kan kuttes. Dette gjør at familier og aleneboende over hele landet sliter i hverdagen. Dette går ikke lenger, og FrP har foreslått flere tiltak som vil gjøre at folk får beholde mer av sine egne penger, så langt uten støtte fra Ap, Sp og stortingsflertallet.

Høye priser kan ikke kan detaljstyres politisk, men det kan høye skatter og avgifter. FrP har foreslått å fjerne alle drivstoffavgiftene, at strøm skal ha makspris på 50 øre per kwt og en lavere matmoms. FrP har foreslått lavere skatt for alle, slik at du får litt mer å rutte med, og mest til lavere inntekter ved økt personfradrag.

Må ta folks privatøkonomi på alvor

FrP har dessverre blitt nedstemt i Stortinget, men dette er forslag FrP vil fortsette å fremme i Stortinget. Hvert enkelt parti må da ta ansvar for om de stemmer for eller imot, og det er opp til velgerne om de gjenvelger partier som mangler nødvendig handlekraft. Partiene på Stortinget burde ha tatt folk sin privatøkonomi på alvor for lenge siden.

FrP vil kutte avgifter

Fortsatt ligger det forslag fra FrP til behandling i Stortinget den kommende måneden, hvor øvrige partier får muligheten til å vise om de reelt vil handle, eller bare snakke om sin forståelse for folks problemer. Forslagene vil redusere drivstoffprisen med 7-8 kroner, gi en maksimal utgift til strøm på 50 øre/kWt -for alle- og gi lavere matvarepriser.

Fremskrittspartiets vil, når det er staten som profitterer på ekstremt høye priser på forbrukernes bekostning, at avgiftene kuttes slik at folk får beholde mer av sine egne penger. Alt annet er i realiteten en massiv ekstra skattlegging. Det er Fremskrittspartiet sterkt imot.

Mer informasjon