Silje Hjemdal, rosa overdel og mørk dressjakke. Uklar bakgrunn. Portrett. Foto.
© Bjørn Inge Bergestuen

Avvikler gaveforsterkningsordningen med et pennestrøk

For kort tid siden kom ministeren med tidenes «drittpakke» til frivilligheten ved å redusere skattefradraget for gaver til frivilligheten. FrP reagerer sterkt på at nå også gaveforsterkningordningen skal avvikles.

– Gaveforsterkingsordningen har vært en demokratisering av kulturlivet ved at private donerer til kunst og kultur som de finner verdifulle i sitt lokalsamfunn. Staten stiller så opp med inntil 25 prosent av det private bidraget. Ordningen beskrives av mange i kulturlivet som et bidrag til bedre kontakt mellom dem og publikum. Nå ønsker Arbeiderpartiet og SP å rasere denne vellykkede ordningen som har økt både produksjon og konsum av kunst og kultur i hele Norge med et pennestrøk. Dette skjer i tillegg på en så arrogant måte at man ikke har tatt seg bryet med å hverken evaluere ordningen eller å gi kulturlivet noen beskjed om hvordan evt denne ordningen skal kompenseres eller erstattes, sier Hjemdal og fortsetter:

– Fra 2014- 2020 har ordningen bidratt til private har gitt nesten 2,5 mrd kr i gaver til ulike aktører rundt om i Norge. At Ap tar så lett på hva folks givervilje betyr for dem det gjelder er skremmende. Her er det kun ideologi som er styrende. Hvorfor skulle man ellers fjerne noe som fungerer.

Kan få store konsekvenser

Avvikling av gaveforsterkingsordningen kan gi store negative konsekvenser for dem som rammes. Mange vil måtte redusere eller kutte ut populære tilbud dersom færre vil gi gaver i fremtiden.

– Dette er trolig hensikten. For sosialistene takler ikke at andre enn dem får bestemme hvem som skal få støtte fra staten. De kan ikke fordra at mennesker eller organisasjoner med et annet ideologisk utgangspunkt enn dem selv, skal få være med å påvirke. Det er synd og viser en gang for alle at sosialistene kun er glad i dugnad dersom de støtter saken, fortsetter Hjemdal.

Mer byråkrati

FrP mener at gaveforsterkning anerkjenner og oppmuntrer sivilsamfunnets engasjement for kulturlivet på en ubyråkratisk måte, noe som sikrer et større mangfold.

– Resultatet av dette forslaget fra Ap og SP er trolig at kulturrådet vil få enda mer penger å styre over. Så da kan folk flest glede seg til enda mer elitistisk styring og enda mindre givervilje, ved at alle nå i fremtiden må søke om alle midler. Jeg vet at mange kulturtilbud i hele landet nå er bekymret. Hva vil dette bety for eksempel Statsraad Lehmkuhl, Vitensentrene, Atlanterhavsparken, Norsk Teknisk Museum, Festspillene i Bergen eller noen av de mange andre institusjonene som har nytt godt av gaveforsterkingsordningen, er enig i at den bør avvikles?, avslutter Hjemdal retorisk.