Silje Hjemdal foran stortinget. Foto
© Bjørn Inge BErgestuen

– Alle fortjener å være trygge i eget hjem

I dag lever omtrent 800 barn på hemmelig adresse. FrP har nå fått gjennomslag for å gjennomgå systemet etter bekymringsmeldinger.

– Vi snakker barn som har opplevd å miste mamma eller pappa i partnerdrap, trues med å bli tvangsgiftet eller som står i fare for å bli utsatt for skade av biologiske foreldre eller familie. Altså de mest sårbare blant oss, sier Silje Hjemdal, barnas stortingsrepresentant, FrP.

Det er en stor belastning å bo på hemmelig adresse, og ofte er det ikke bare barnet som står i fare, men familien barnet bor hos. Det har i de senere årene blitt avdekket en rekke hull i systemet som skal ivareta barn og familier på hemmelig adresse.

– Både Kripos, Norsk Fosterhjemsforening og saksbehandlere i barneverntjenesten er bekymret for sikkerheten til denne gruppen barn og familier. Jeg har snakket med mage som påpeker det er betydelig rom for forbedringer, derfor er jeg stolt av at FrP har fått til å sette ned et ekspertutvalg som skal gjennomgå systemet, sier Hjemdal.

Kasteballer i systemet

At barn blir plassert på hemmelig adresse er noe som iverksettes sjelden, men dette et livsviktig tiltak. Dessverre ser vi at flere barn og familier opplever å være kasteballer i et system som de er avhengige av å bli beskyttet av.

– Alle fortjener å føle seg trygge i sitt hjem og være frie fra alvorlige trusler og skade. Det er vi politikere som må sørge for at systemet fungerer slik at dette oppnås, sier Hjemdal.