Terje Halleland smilende foran grønne trær. Portrett. Foto
© Bjørn Inge Bergestuen

– Bedriftene må velge mellom pest og kolera

Fremskrittspartiet et alt annet enn fornøyd med regjeringens grep for å sikre fastprisavtaler på strøm til næringslivet. Energipolitisk talsperson Terje Halleland mener dagens løypemelding fra næringsministeren bekrefter at avtalene vil være for dyre for de aller fleste bedrifter.

– Med fastprisavtalene som nå er ute på markedet, har svært mange bedrifter i realiteten fått et valg mellom pest eller kolera av regjeringen. Pest er et historisk høyt spotprismarked og kolera er fastprisavtaler som vil forplikte bedriftene til avtaler på 5-7 år med priser som er tre ganger høyere enn snittet de siste 10 årene, sier Halleland og fortsetter:

– Under dagens løypemelding viser næringsministeren til at prisnivået på femårsavtalene ligger på ned mot 80 øre per kilowattime. I medlemsundersøkelsen til NHO fra november kommer det klart frem at dette er et nivå som vil være uaktuelt for den store majoriteten av bedriftene, sier Halleland.

Fremskrittspartiet har foreslått flere konkrete tiltak som vil få ned strømprisen for folk og bedrifter.

– Regjeringen kommer seg ikke bort fra at vi har noen grunnleggende og strukturelle problemer i kraftmarkedet som krever andre politiske løsninger enn de regjeringen her skisserer. Derfor har Frp vært tydelige på at vi må begrense krafteksporten til utlandet, redusere prissmitten gjennom utenlandskablene og innføre en midlertidig makspris på 50 øre per kilowattime, avslutter Halleland.