Sivert Haugen Bjørnstad
© Elin Eike Worren

Bekymret for konkursras

FrPs næringspolitiske talsperson, Sivert Bjørnstad er svært bekymret for at flere bedrifter nå går konkurs. Nå krever han svar av næringsministeren.

– I starten av året skrøt næringsministeren av lave konkurstall for første kvartal i 2022, nå i andre kvartal ser vi det stikk motsatte, konkursene øker i takt med at prisene også går i taket, jeg kan ikke forstå at dette ikke har en sammenheng, sier Bjørnstad.

– Jeg er mektig lei av å høre fra regjeringen at de «følger situasjonen nøye», nå må det tas grep! For mens regjeringen fletter fingre, mister folk levebrødet sitt. Det er simpelthen ikke holdbart. Regjeringen har funnet milliarder av kroner til både bistand og symbolske klimatiltak, mens næringslivet blir stående med lua i hånda. Hvordan skal vi få råd til regjeringens symbolpolitikk om vi ikke har et næringsliv? Spør Bjørnstad.

– Jeg lurer rett og slett på om denne utviklingen i det hele tatt bekymrer næringsministeren, og konkret hva han vil gjøre for å hjelpe bedriftene med den store kostnadsveksten de opplever nå. Jeg frykter svaret blir at han ikke har tenkt å gjøre noe som helst, avslutter Bjørnstad.

Her er det skriftlige spørsmålet som ble sendt inn fra Sivert Bjørnstad:

Spørsmål: Er statsråden bekymret for at flere bedrifter nå går konkurs, og hva vil han i så fall gjøre for å hjelpe bedriftene med den store kostnadsveksten de opplever nå?

Begrunnelse: Næringsministeren har tidligere vist til konkurstall fra første kvartal 2022, og omtalt disse som lave sammenlignet med tidligere år. Nå kommer det imidlertid oppdaterte tall som viser at antallet konkurser øker. I følge Fair Groups inkassostatistikk gikk 261 selskaper konkurs i Norge i mai. Dette er 19 prosent flere enn i samme måned i fjor. Samlet omsetning for konkursselskapene i mai var på nesten 1,3 milliarder kroner, som er 61 prosent høyere enn i mai i fjor. "Når både inkassosakene og konkursene blir større, vitner det om økte økonomiske problemer i næringslivet. Vi ser nå at den sterke kostnadsinflasjonen slår inn over norsk næringsliv", sier daglig leder Christian Aandalen i Fair Group.

Mer informasjon