Blått skilt før bomstasjon, lastebiler 80 kroner og personbiler 40 kroner. Foto.
© Colourbox

Bilistene skal ikke straffes

Du skal ikke måtte bruke opp pengene dine på nødvendige reiser, eller straffes for å levere i barnehage og skole eller komme deg på jobb. FrP vil redusere bilrelaterte avgifter.

Bilen er en nødvendighet i Norge, og skal ikke være et skatteobjekt. Du skal ikke måtte bruke opp pengene dine på nødvendige reiser eller straffes for å levere barna i barnehagen eller komme deg på jobb. Bilistene skal rett og slett ikke være statens melkeku som de kan tømme lommene til hver gang de har et nytt symbolpolitisk klimatiltak å kaste penger etter.

Fjernet bommer

Det er ingen hemmelighet at Fremskrittspartiet er glad i å fjerne bomstasjoner. I enigheten om statsbudsjettet for 2021, fikk vi gjennomslag for å fjerne en rekke bommer, og gjorde blant annet Møre og Romsdal helt bomfritt, i tillegg til å fjerne bommen på E134 i Vestland, omtrent halvere bompengetakstene på Fosen i Trøndelag og fjerne sideveisbommer i Innlandet. I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett har FrP nå fått gjennomslag for å fjerne ytterligere seks bomprosjekter med virkning fra 1. juli i år.

Disse bommene ble fjernet 1. juli:

• E6/E18 Østfoldpakken
  • FV 255 Jørstad - Segalstad bru
  • FV 311 Presterødbakken
  • FV 34 Grime - Vesleelva
  • T-forbindelsen i Rogaland
  • Finnfast i Rogaland

Fremskrittspartiet jobber videre for å fjerne bompengene helt. Du skal ikke straffes for å trenge bilen i hverdagen.

Bilistene skal ikke straffes. FrP vil redusere bilavgiftene. © Colourbox

Mer vei og lavere bilavgifter

Bilen har kommet for å bli

Les mer om vår politikk her