
Arbeid og velferd
Bilstøtteordningen i NAV må effektiviseres
Bilen er helt avgjørende for mange som er avhengig av rullestol, eller som har begrensninger i hvor langt det er mulig å gå. Det handler om å levere unger på trening, komme seg på jobb eller til butikken. Gjennom Nav har man rett på økonomisk støtte til spesialtilpassede biler, dersom man ikke kommer seg inn i bilen uten hjelp av heis eller rampe. Men denne type søknader har vist seg å ha uholdbar lang behandlingstid, og flere hundre mennesker står nå i kø mens de venter på bil.
240 bestilte biler ikke levert
I april meldte Nav om at hele 240 bestilte biler ikke er levert til ombygging, og flere av bestillingene går helt tilbake til 2021.
- Det er ikke mulig å legge all skyld på vanskelige markeder eller pandemi. Her er åpenbart dårlig planlegging og logistikk også en faktor, sier Dagfinn Olsen som sitter i Arbeids- og sosialkomiteen for Fremskrittspartiet
Han er bekymret over at folk som er helt avhengige av bil for å komme seg til lege, butikk, på jobb og andre steder må vente måneder og år på å få bilen utlevert.
- Det er urimelig at folk må sette livet på vent i opptil 2 år for å få dekket transportbehovet sitt, sier Olsen.
Snittventetid på nesten to år
Over tid har saksbehandlings- og leveringstidene blitt svært lange, og den gjennomsnittlige tiden fra søknad til bilen er utlevert har nylig økt enda mer. Fra 15,3 måneder i 2020 til 19,5 måneder, ifølge tall fra Nav, som NRK har gjengitt.
Fremskrittspartiet mener NAV ikke har klart å lage systemer som sørger for rask saksbehandling og leveranse av bilene som trengs. Byråkrati, praktiske utfordringer og dårlig logistikk tar fra folk friheten til å leve som de vil, og til å få hverdagene til å gå i hop.
- Det sier seg selv at folk som er avhengig av bil ikke kan vente flere år på å få på plass hjelpemiddelet man trenger. Selv om noe av problemene handler om verdensmarkedet og tilgang til deler, må det være mange forbedringer som kan gjøres i logistikken, sier Olsen
Han mener saksbehandlingen kan kortes ned gjennom å se på ordninger med tidligere saksbehandling og bedre systemer for forhåndsbestilling av biler.
- Ordningen er overmoden for at regjeringen gjør en full gjennomgang, for å sikre funksjonshemmede muligheten til å delta i samfunnet som alle andre, avslutter han.
Fremskrittspartiets forslag
- Kutte den unødvendig lange saksbehandlingstiden for bilstøtte i Nav, herunder se på løsninger for forhåndsgodkjenning.
- Gjennomgå regelverket og organiseringen av bilstøtten i Nav for å sørge for at saksbehandling, bestillinger og logistikk effektiviseres, sånn at folk som er avhengig av bilen som hjelpemiddel i hverdagen ikke risikerer å stå uten bil.