© (c) Kzenon

Arbeid og velferd

Bilstøtteordningen i NAV må effektiviseres

Det er urimelig at folk må sette livet på vent i opptil 2 år for å få dekket transportbehovet sitt.

Bilen er helt avgjørende for mange som er avhengig av rullestol, eller som har begrensninger i hvor langt det er mulig å gå. Det handler om å levere unger på trening, komme seg på jobb eller til butikken. Gjennom Nav har man rett på økonomisk støtte til spesialtilpassede biler, dersom man ikke kommer seg inn i bilen uten hjelp av heis eller rampe. Men denne type søknader har vist seg å ha uholdbar lang behandlingstid, og flere hundre mennesker står nå i kø mens de venter på bil.

240 bestilte biler ikke levert

I april meldte Nav om at hele 240 bestilte biler ikke er levert til ombygging, og flere av bestillingene går helt tilbake til 2021.

- Det er ikke mulig å legge all skyld på vanskelige markeder eller pandemi. Her er åpenbart dårlig planlegging og logistikk også en faktor, sier Dagfinn Olsen som sitter i Arbeids- og sosialkomiteen for Fremskrittspartiet

Han er bekymret over at folk som er helt avhengige av bil for å komme seg til lege, butikk, på jobb og andre steder må vente måneder og år på å få bilen utlevert.

- Det er urimelig at folk må sette livet på vent i opptil 2 år for å få dekket transportbehovet sitt, sier Olsen.

Snittventetid på nesten to år

Over tid har saksbehandlings- og leveringstidene blitt svært lange, og den gjennomsnittlige tiden fra søknad til bilen er utlevert har nylig økt enda mer. Fra 15,3 måneder i 2020 til 19,5 måneder, ifølge tall fra Nav, som NRK har gjengitt.

Fremskrittspartiet mener NAV ikke har klart å lage systemer som sørger for rask saksbehandling og leveranse av bilene som trengs. Byråkrati, praktiske utfordringer og dårlig logistikk tar fra folk friheten til å leve som de vil, og til å få hverdagene til å gå i hop.

- Det sier seg selv at folk som er avhengig av bil ikke kan vente flere år på å få på plass hjelpemiddelet man trenger. Selv om noe av problemene handler om verdensmarkedet og tilgang til deler, må det være mange forbedringer som kan gjøres i logistikken, sier Olsen

Han mener saksbehandlingen kan kortes ned gjennom å se på ordninger med tidligere saksbehandling og bedre systemer for forhåndsbestilling av biler.

- Ordningen er overmoden for at regjeringen gjør en full gjennomgang, for å sikre funksjonshemmede muligheten til å delta i samfunnet som alle andre, avslutter han.

Fremskrittspartiets forslag

  • Kutte den unødvendig lange saksbehandlingstiden for bilstøtte i Nav, herunder se på løsninger for forhåndsgodkjenning.
  • Gjennomgå regelverket og organiseringen av bilstøtten i Nav for å sørge for at saksbehandling, bestillinger og logistikk effektiviseres, sånn at folk som er avhengig av bilen som hjelpemiddel i hverdagen ikke risikerer å stå uten bil.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Mer informasjon

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skredder-sydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eks-empel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.