© FrP

Bør legge vekk arbeidet med en ny handelsavtale med Kina

Partileder Sylvi Listhaug ber derfor regjeringen om å være «tidlig våkne», og mer kritisk til hva slags samarbeid Norge går inn i med Kina.

Fredag var Kinas utenriksminister på besøk hos den norske regjeringen. Han møtte blant annet statsminister Jonas Gahr Støre og utenriksminister Anniken Huitfeldt. Så langt har Norge stilt seg nærmere Europeisk politikk når det gjelder samhandling med Kina. Listhaug mener arbeidet med en handelsavtale med landet må legges vekk for godt.

– Selvsagt kommer vi til å handle videre med Kina, både julepynt og leker og vi skal fortsatt selge laks. Men vi må ha lært at det å gjøre seg avhengig av denne typer regimer på viktige varer, smittevernutstyr, medisiner og viktige råvarer til industriproduksjon, potensielt kan være skummelt og farlig, sier Listhaug til NRK.

– Vi ser at Kina kan komme til å bli en langt større utfordring for den vestlige demokratiske verden på sikt enn det Russland er, selv om vi virkelig har fått kjenne på kroppen hva det vil si å være avhengige av dem når det gjelder energi. Jeg mener det er viktig at Europa, USA, hele den vestlige verden blir enige om en strategi for hvordan man skal håndtere Kina. Jeg tror det på lang sikt vil være viktig, spesielt dersom vi nå får en situasjon knyttet til Taiwan som kan sette hele verden på prøve, sier Listhaug.