Eldre dame
© Colourbox

– De eldre er nederst på regjeringens prioriteringsliste

Arbeiderpartiet kom med store lovnader for å bedre eldreomsorgen i valgkampen. Et drøyt år senere er dommen klar – landets eldre ligger nederst på regjeringens prioriteringsliste, det sier Morten Wold og Bård Hoksrud, som utgjør FrPs helsefraksjon på Stortinget.

– Arbeiderpartiet og Senterpartiet har gjort det helt klart at de eldre brukes som salderingspost i budsjettet. De kutter en milliard i investeringstilskudd til nye sykehjemsplasser og omsorgsboliger og de kutter i nesten alle midler til kvalitetsreformen «Leve hele livet», sier Hoksrud.

FrP-politikerne påpeker videre at regjeringen nå avvikler eldreombudet, som FrP fikk opprettet i regjering, som har spilt en viktig rolle i å sikre de eldres rettigheter.

– Det ventes en enorm økning i antall pleietrengende eldre de neste årene, og behovet for flere omsorgsplasser er stort. Selv om vi selvfølgelig også skal tilrettelegge for dem som ønsker å bo lengst mulig hjemme, er medisinen for å løse fremtidens utfordringer ikke færre sykehjemsplasser, men flere, sier Wold.

Ideologiske skylapper hos regjeringen

– Dessverre klarer ikke regjeringen legge fra seg sine ideologiske skylapper. De er mer opptatt av å legge ned private sykehjem og tvinge varme hender i privat sektor ut, enn å ta alle gode krefter i bruk og sørge for at flere får en god og verdig behandling. For å løse utfordringene i eldreomsorgen, er det viktig at vi benytter oss av all ledig kapasitet, sier Hoksrud.

Fredag ble det kjent at SV la frem sitt alternative statsbudsjett. Wold og Hoksrud er begge fornøyd med at SV ser ut til å ha prioritert helsepolitikken.

– Det er fint at SV setter av penger til styrking av sykehusbudsjettet og at de reverserer regjeringens helt vanvittige kutt til omsorgsboliger. Men nå gjelder det å se om de har gjennomslagskraft i møte med Vedum og Støre. SV får et tøft møte med en regjering som virker motvillige til å satse på noe som helst, sier Wold.

Mer informasjon