Truls Gihlemoen smilende foran uskarp bakgrunn. Foto.

– De rødgrønne har sviktet fylkesveiene fullstendig

Sommerintervju med sentralstyremedlem Truls Gihlemoen.

Sentralstyremedlem Truls Gihlemoen ser frem til sommerferie med familien.

– Denne sommeren kommer jeg til å tilbringe det meste av tiden sammen med familien på hytta i Nordre Osen og på Nord-Mesna. Der pleier vi å fiske og gå turer, ligge på den fantastiske stranda og bade. En øl på terrassen blir det helt sikkert også, sier han, og legger til:

– Grilling er en av mine store lidenskaper. Stort sett alt kan grilles eller tilberedes på en grill. Selv liker jeg godt å langtidsgrille store kjøttstykker, men det blir ofte både hjemmelagde burgere eller pizza. I helgen ble det noen fantastiske wagyu-burgere med kjøtt fra Kristian Hovde.

Feriefylket Innlandet

Gihlemoen er tydelig på at Innlandet til de grader er et feriefylke.

– Selv har jeg allerede vært både på Hunderfossen og på Atlungstad Brenneri i sommer, og jeg kan på det varmeste anbefale et besøk på Aukrustsenteret i Alvdal for både store og små. På Tangen i Stange har vi også den svært familievennlige og spennende Amadeusparken.

Vil legge ned fylkeskommunen

I Innlandet er det fylkesveiene et svært hett politisk tema som Gihlemoen skal fortsette å jobbe med etter ferien.

– Det store vedlikeholds- og investeringsetterslepet på fylkesveiene opptar svært mange. De rødgrønne partiene som dessverre har styrt de gamle fylkene Hedmark og Oppland har sviktet fylkesveiene fullstendig, og har dessverre dratt dette med seg inn i det nye Innlandet. For FrP er det viktig å prioritere opp bevilgningene til fylkesveiene betraktelig. Innlandet forvalter store summer. I tillegg vil det være helt nødvendig å overføre de viktigste veiene tilbake til staten. Målet må jo være at regionalt nivå ikke har ansvaret for noen veier, og at fylkeskommunen kan legges ned, mener han.

Seks kjappe:

• Hvilken bok leser du akkurat nå? «Verre enn sitt rykte» av Yngvar Ustvedt
  • Hva slags musikk hører du helst på? The Kinks, Pink Floyd, Elvis, Johnny Cash, Hellbillies, Vazelina Bilopphøggers
  • Hva liker du best å spise? BBQ, skalldyr, rakfisk – med hjemmebrygget øl og akevitt
  • Hvem er ditt forbilde? Alle som satser og driver verdiskaping i Norge.
  • Hvor reiser du helst? På hytta, USA, England, Tyskland og Italia
  • Hva ser du helst på TV? Serier jeg kan strømme, som Peaky Blinders, Vikings, Babylon Berlin

– Regjeringen har vært overraskende dårlig

Gihlemoen har sett seg svært lei på styringskåte politikere og overformynderi.

– Den viktigste saken for meg vil alltid være kampen mot offentlig overformynderi. Styringskåte politikere og byråkrater er alt for ivrige etter å innføre begrensninger i enkeltmenneskers frihet, enten det gjelder påbud, forbud og innsigelser i plan- og bygningsloven, symbolske klimatiltak, eller en altfor streng regulering av bruken av elsparkesykler, slår han fast.

Ikke overraskende er han ikke så fornøyd med regjeringens arbeid så langt i perioden.

– Regjeringen har vært overraskende dårlig, og det sier ikke lite. Jeg hadde ikke akkurat de store forventningene da den tiltrådte. Regjeringens politikk er å reversere, nedskalere og stoppe det meste av positiv utvikling. Samtidig følger de passivt med på at ekstreme strøm- og drivstoffpriser, økte renter, skatter og avgifter river bedriftene som skal bygge landet overende og fører til at husholdningene ikke får endene til å møtes, sier Gihlemoen.

Folk bør bli medlem av FrP

Han mener enda flere bør bli medlem av Fremskrittspartiet, og oppfordrer flere som allerede er medlem til å engasjere seg aktivt.

– FrP er det eneste partiet som er opptatt av at hver enkelt skal få bestemme mer over sin egen eiendom, beholde mer av pengene man tjener selv og selv få bestemme mer over eget liv og helse. Folk bør bli medlem av FrP for å være med i kampen mot overformynderi og begrensninger i handlefriheten i kollektivets navn, sier han, og avslutter:

– Ikke vær redd for å være med på ting. Alle er velkomne på møter og kurs. Nye medlemmer uten politisk erfaring bidrar til fornying av tanker og ideer, og bringer oss fremover. Det er blandingen av nye og erfarne medlemmer som gjør oss sterke. Vi trenger alltid folk i det organisatoriske arbeidet, og fremover mot valget trenger vi mange som er villige til å stille opp på partiets nominasjonslister.

Mer informasjon