Sylvi Listhaug, uklar bakgrunn. Portrett. Foto.
© Elin Eike Worren

– De som har minst sliter mest

Under onsdagens spørretime grillet Sylvi Listhaug statsministeren om skyhøye strømpriser og tiltak som ikke treffer.

– Nå opplever familier, bedrifter, aleneforsørgere og pensjonister en veldig krevende situasjon. Folk er ikke ute etter empati fra regjeringen, de er ute etter hjelp. Både kortsiktig i form av hjelp til å betale regningene sine, men også langsiktig for å stoppe dette strømranet, konstaterte Listhaug.

FrP har fremmet mange forslag

Hun fortsatte med å kritisere regjeringen for å dele ut smuler til vanlige folk.

– Staten håver inn penger på strøm og skyhøye gasspriser. Dette kommer på toppen av økte drivstoffpriser, stigende matvarepriser og renteøkning. Samtidig deles det ut smuler i støtte til folk. Det er helt åpenbart at nå er det vanlige folks tur til å bli flådd, sa hun, og fortsatte:

– De som har minst sliter mest. For mange har det vært en tøff jul, der de har forsøkt å spinke og spare på strømmen. Likevel får de skyhøye strømregninger. FrP har fremmet mange forslag som ville betydd noe for folk flest. Makspris på strøm ville gitt lavere strømpriser for alle, istedenfor at folk må være avhengige av almisser fra staten for å ha råd til å betale strømregningene sine.

Slik vil FrP sikre deg billigere strøm

Les mer her

– Makspris ville hjulpet mange

Støre responderte med å skylde på en ekstraordinær situasjon i strømmarkedet i Europa, og skrøt av regjeringens egne tiltak. Statsministeren ville ikke gi støtte til FrPs forslag om makspris på strøm. Det reagerte Listhaug på.

– Maksprisen ville hjulpet mange som nå får mer enn doblet strømregningene sine. Ta for eksempel Casper på tolv år, som har en sjelden hudsykdom. Den gjør at han må bade to ganger hver eneste dag. Hver dag må det også kjøres fire vaskemaskiner til Caspers klær. Familien kan ikke spare på strømmen fordi det gjør Casper sykere. De har allerede høye utgifter til klær til Casper, pluss at de nå får enorme strømregninger. I november var regningen tre ganger så høy som året før. Hva vil statsministeren gjøre for familier med syke barn som ikke har mulighet til å spare strøm? lurte hun på.

Statsministeren erkjente at situasjonen er tøff for mange. Han henviste til at Norge har andre typer ordninger for mennesker med spesielle behov.

– Lite empati eller medfølelse å spore for disse menneskene, konkluderte Listhaug.

Mange familier sliter som følge av de høye strømregningene. FrP har fremmet mange forslag for å sikre billigere strøm, men dessverre blitt nedstemt i Stortinget. © Johner

Får store konsekvenser

Sylvi Listhaug benyttet også anledningen til å løfte frem flere av dem strømstøtteordningen ikke treffer, som blant annet dem som jobber og bor i samme bygg, borettslag og sameier, og idrettslag som rammes av skyhøye strømregninger.

– Det får store konsekvenser for dem som faller utenfor strømordningene. Regjeringen har sagt at borettslag skal få strømstøtte, men ingenting har skjedd over en måned etter at strømstøtten først ble vedtatt. Det tar for lang tid. Mens det offentlige håver inn penger, har også idretten blitt hardt rammet. Sola Turn har fått dobbelt så høy regning som året før. Hallen må holdes varm for å unngå skader. Den høye økningen i strømregningen går utover foreldre, som må dekke dette i tillegg til sine egne høye strømregninger. Nærbø IL hadde strømregning på 7000 i november 2020. I 2021 var den samme regningen på 95 000 kroner, sa hun.

– Mange bedrifter sliter

Listhaug påpekte også at veldig mange bedrifter får helt enorme strømregninger, og viste til flere oppslag den siste tiden om bedrifter som sliter og vurderer å stenge.

– Mange bedrifter sliter og får ikke en eneste krone i strømstøtte. Hvordan har regjeringen samvittighet til å la dette skje? spurte hun.

Statsministeren svarte at han hadde forståelse for at «det er vanskelig for bedrifter som har basert seg på å kjøpe strøm til spotpriser», og understreket at mange hadde mer langsiktige avtaler og er i en litt annen situasjon.

– Man kunne med fordel sluttet å sløse strøm ut på oljeplattformene, som er resultatet av elektrifisering av sokkelen, poengterte Listhaug.

Her kan du se video fra spørretimen