© www.chalabala.cz

Familie og oppvekst

Den negative fødselstrenden må snus

FrP er bekymret for nye tall som viser at kvinner i Norge fødte 20 prosent færre barn i fjor enn tjue år tidligere. Dette er en langvarig trend som bare kan snus ved å gi familiene økt fleksibilitet, mener FrPs partileder Sylvi Listhaug og familiepolitisk talsperson Silje Hjemdal.

Silje Hjemdal viser til at alle familier er forskjellige, og hvis folk får bestemme mer over egne liv vil de også i større grad velge å få flere barn i en krevende økonomisk tid for mange barnefamilier.

- Vi må starte med å fjerne tredelingen av permisjonen, som har ført til en eksplosiv økning i uttak av ulønnet permisjon særlig blant kvinner. Mange opplever at de må tidlig ut i jobb etter at barnet er født. Barna, de som føder og familiene er forskjellige. Og da blir det feil at politikere skal bestemme hvordan familien skal fordele permisjonen. Levekostnadene har økt kraftig i det siste, og de færreste familier har råd til å leve av kun en inntekt, sier Silje Hjemdal.

Løpende opptak i barnehage

FrPs partileder Sylvi Listhaug mener ordningene for barnefamilier må tilpasses tiden vi lever i for å få opp fødselstallene de neste årene.

- Vi må også slutte å straffe familier som får barn «feil» tidspunkt på året. Foreldrene må vite at de får barnehageplass når barnet er ett år. Da må vi innføre løpende opptak for barnehager i hele landet. Dagens ordning rammer skjevt og fører til at en del familier risikerer å måtte vente nærmere 1.5 år på å få barnehageplass. Da må foreldrene ta ulønnet permisjon eller skaffe annen barnepass. FrP mener når på året barnet er født skal ikke ha betydning for når man har rett til barnehageplass og det må innføres en rett på plass fra den måneden barnet fyller ett år, sier Listhaug.