Foto av Sylvi Listhaug
– Å bruke 456 millioner kroner ekstra på integrering er en uforståelig prioritering. © Elin Eike Worren

– Dette holder ikke

Sylvi Listhaug mener regjeringens forslag til ny krisepakke ikke holder mål.

Fredag la regjeringen frem den tredje krisepakken, som er ment å få aktiviteten opp igjen i Norge etter koronautbruddet. I krisepakken er det ikke satt av en eneste krone til vei, men over 450 millioner kroner til integrering, som allerede har et budsjett på 9,8 milliarder kroner. Regjeringen varslet også 684 millioner kroner til maritim næring, over fire år. Fremskrittspartiet er ikke fornøyd, og finanspolitisk talsperson Sylvi Listhaug mener pakken ikke holder mål.

– Dette holder bare ikke. Norge er en havnasjon og FrP har til hensikt at vi skal fortsette å være det. Pakken til den maritime næringen har blitt slaktet av bransjen. Det er svært spesielt at man foreslår å bruke nesten like mye på integrering som på å redde den maritime næringen. Vi kan ikke la verft langs kysten og arbeidsplasser gå tapt. For hver arbeidsplass på verftet generer det 5,4 øvrige arbeidsplasser, sier Listhaug.

Vil prioritere veiutbygging

Regjeringen setter ikke av noen ting til veiutbygging og vedlikehold av vei. Dette er svakt, mener FrP.

– På vei er det ingenting. FrP mener det bør lukte asfalt og bygges vei slik at norske entreprenører kan holde hjulene i gang. Vi skal sikre penger til prosjekter som vil bedre veistandarden og som bygges uten bompenger, sier Listhaug.

Regjeringen vil gi mer penger til integrering

Fremskrittspartiet er heller ikke fornøyd med at regjeringen setter av flere hundre millioner ekstra kroner til integrering. Listhaug påpeker at integreringsbudsjettet allerede er skyhøyt.

– Å bruke 456 millioner kroner ekstra på integrering er en uforståelig prioritering. Vi bruker allerede vanvittige 9,8 milliarder kroner årlig på integreringstiltak, og effekten av disse pengene er høyst diskutabel. Nå må vi bruke pengene på å hjelpe norske bedrifter gjennom krisen slik at folk har en jobb å gå tilbake til, avslutter Listhaug.

Mer informasjon