Oljeplattform med helikopter. En kran over en stor tankbåt på høyre side. Blåtoner. Illustrasjon.
© Colourbox

Energi og miljø

– Du og jeg får regningen

I spørretimen onsdag utfordret FrP olje- og energiminister Tina Bru om de skyhøye kostnadene ved å elektrifisere norsk sokkel.

– For mange virker det nok ganske meningsløst at vi skal bruke opp verdifull og fornybar kraft fra fastlandet på å elektrifisere olje- og gassinstallasjoner ute på havet, med det resultat at overskuddsgass bare selges og brennes et annet sted i verden mens Norges utslippstall ser penere ut, sier stortingsrepresentant Terje Halleland.

Skattebetalerne får regningen

FrP fremmet i mars forslag i Stortinget om å stoppe elektrifiseringen av oljefelt på sokkelen.

– Kjernen i denne saken er likevel at det ikke er oljeselskapene selv som må betale fullt ut for dette. Det er du og jeg som strømkunder og skattebetalere som vil få den største delen av regningen til slutt. Fremskrittspartiet har denne våren derfor foreslått at regjeringen må stanse videre elektrifisering av sokkelen med landstrøm.

Representantforslag om nei til elektrifisering av sokkelen med strøm fra land

Les forslaget her