To små barn leker med en schæferhund i åpen verandadør mellom stue og veranda. Foto.
© Colourbox

Skatt og avgift

Du skal få beholde mer av dine egne penger

Fremskrittspartiet vil ha lavere skatter og avgifter, slik at du og familien får større frihet i hverdagen.

Skatter og avgifter skal betale for de viktigste oppgavene i livet vårt, men nivået må være redelig og fornuftig. Vi kan ikke ha et skatte- og avgiftsnivå som gir deg mindre frihet, setter jobben din i fare og som rammer dem som har minst fra før av.

Lavere avgifter

Mange avgifter har med tiden utviklet seg til å bli rene pengemaskiner for staten, uten at det er noen videre begrunnelse for hvorfor disse avgiftene kreves inn. Slik vil ikke Fremskrittspartiet ha det. Avgifter er like høye uansett hvor høy inntekt du har, og rammer derfor dem som har minst aller hardest. På grunn av dette, mener FrP at avgiftsnivået må holdes på et minimum.

Avgifter skal ikke brukes for å finansiere symbolpolitikk for politikere uten respekt for folks lommebok.

Fremskrittspartiet vil:

• Redusere skatte- og avgiftsnivået
  • Prioritere å redusere avgifter som hardest rammer dem som har minst
  • Ha et flatere og mer oversiktlig skattesystem med solide bunnfradrag
  • Avvikle formuesskatten
  • Sikre internasjonalt konkurransedyktige skattebetingelser for bedriftene
  • Øremerke avgifter til å dekke kostnadene den avgiftsbelagte tjenesten/varen påfører samfunnet
  • Redusere det høye avgiftsnivået på bil
  • Harmonisere miljø- og klimaavgifter slik at lik miljø-/klimabelastning gir lik avgiftsbelastning på tvers av sektorer
  • Kjempe mot klimapolitikk som påfører folk flest høyere avgifter som rammer dem som har minst hardest
  • Redusere avgifter på grensehandelsutsatte varer og harmonisere med nivået i våre naboland for å sikre norske arbeidsplasser
  • Hindre at arveavgiften gjeninnføres, uavhengig av modell
  • Fjerne veibruksavgiften på drivstoff på fremkomstmiddel som ikke benytter vei
  • Ikke gjeninnføre flypassasjeravgiften

Skal ikke sponse svenske arbeidsplasser

Skatte- og avgiftslettelser handler om frihet og trygghet. Frihet til å beholde mer av dine egne penger og til å bestemme over egen økonomi. Trygghet i en forutsigbar hverdag både hjemme og på jobb.

Flere norske arbeidsplasser trues av at vi har et høyere skatte- og avgiftsnivå enn våre naboland. Slik kan vi ikke ha det. Vi skal ikke sponse svenske arbeidsplasser.

I forhandlingene om statsbudsjettet og revidert nasjonalbudsjett har det vært helt avgjørende for oss å redusere avgiftene på grensehandelsutsatte varer. Fremskrittspartiet har blant annet fått gjennomslag for å fjerne den særnorske avgiften på alkoholfrie drikkevarer. Det er et godt steg på veien mot å redusere grensehandelen og sikre flere norske arbeidsplasser.

FrP-gjennomslag:

• I budsjettet for inneværende år har Fremskrittspartiet fått gjennomslag for å kutte avgiftene på grensehandelsvarer på 3,385 milliarder kroner. I forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett har vi i tillegg fått gjennomslag for å fjerne den særnorske avgiften på alkoholfrie drikkevarer helt. Dette har en årseffekt på 1,1 milliarder kroner. Det betyr at FrP så langt har fått redusert avgiftene på grensehandelsutsatte varer med nesten 4,5 milliarder kroner
  • Avgiften på sukker og sjokoladevarer er avviklet
  • Avgiften på alkoholfri drikke er fjernet
  • Avgiften på snus redusert med 25 prosent
  • Avgiften på øl og vin redusert med 10 prosent
Den særnorske avgiften på brus er nå fjernet med virkning fra 1. juli i år. © FrP

Vil forby eiendomsskatt

Det finnes eksempler på folk som har måttet flytte fra hjemmet sitt eller ta barna ut av barnehagen for å kunne betale eiendomsskatt. Det er ikke greit. Boligen din skal være et hjem, ikke et skatteobjekt. Eiendomsskatt er en urettferdig skatt som rammer blindt, uavhengig av hvor mye du tjener eller hvor stort lån du har. Du skal ikke straffes med dobbeltbeskatning av en allerede dyr bolig. Derfor vil FrP forby eiendomsskatten.

Du skal få beholde mer av dine egne penger

Avgiftene skal videre ned

Les mer om vår politikk her