Marius A. Nilsen. Smilende i skjorte, slips og mørk dressjakke, foran en blå vekk merket med FrP logo og påskriften "en enklere hverdag". Foto.
© FrP

E-sport på Universitetet i Agder

Universitetet i Agder vil som første universitet i Europa kunne tilby et bachelorprogram i akademisk e-sport fra neste høst.

– Det er svært gledelig at vi får et bachelorprogram i e-sport her på universitetet. Når vi er først ute i Europa har vi virkelig potensiale til å bli verdensledende innen dette feltet, sier Marius Nilsen, som er 1.kandidat for Aust-Agder FrP ved stortingsvalget.

Nilsen var på besøk hos universitetet i Agder sammen med Ketil Solvik Olsen. Begge er svært positive til det nye bachelorprogrammet og var imponert over gjennomgangen av hvordan studiet skal bli.

– Det var en veldig fin gjennomgang, og det var kjekt å møte dere som er spydspisser på dette, sa Solvik-Olsen til Rune Andersen, instituttleder for idrettsvitenskap og kroppsøving Sveinung Berntsen og viserektor Morten Brekke.

– Bør få ta del i støtteordningene

Fremskrittspartiet har i lang tid vært opptatt av at e-sport skal settes på agendaen hos universitetene. Partiet vil blant annet likebehandle e-sport klubber med andre frivillige lag og organisasjoner, styrke kunnskapen om e-sport i Norge og bidra til gjennomføring av nasjonale og internasjonale e-sport arrangement i Norge.

– E-sport vokser frem over hele landet, der kommuner, lag og organisasjoner, foreldreinitiativ og ungdommene selv starter lokale lag og klubber for å organisere aktiviteten. De unge har virkelig engasjert seg i kampen for e-sport, og det engasjementet må vi bruke for alt det er verdt, sier Nilsen.

– FrP er positive til at gaming i større grad kommer inn i organiserte former, der gamerne får voksenoppfølging og kommer inn i det frivillige kultur og idrettsmiljøet. Gode organiserte e-sport tilbud lokalt vil i tillegg til å gi ungdommene ett fritidstilbud, kunne påvirke positivt på̊ det sosiale miljøet og folkehelseutfordringer knyttet til stillesitting og fysisk aktivitet. Derfor tar vi også til orde for at klubber og lag som driver med e-sport skal kunne ta del i samme støtteordningene som andre frivillige lag og organisasjoner, legger han til.

– Imponert

Nilsen forteller at han er optimistisk, og tror at det nye bachelorstudiet kan skape flere arbeidsplasser på sikt.

– Kommer jeg inn på Stortinget, så vil en av mine viktigste kampsaker bli å bistå universitetet. Landsdelen vår trenger flere arbeidsplasser, vi har store levekårsutfordringer, og universitetet her er så unikt, og kan være med å bidra til å gjøre noe med de utfordringene, sier Nilsen og avslutter:

– Jeg er imponert over at universitetet tar utfordringene i samfunnet på alvor, er innovative og ser potensiale i noe som de siste årene har blitt svært utbredt. Vi vet også at det er mange som kanskje ikke føler at de hører hjemme på andre studier som kan få svært god nytte av det nye bachelorprogrammet som nå skal tilbys. Jeg ønsker universitet lykke til med det nye studiet e-sport.

Mer informasjon