Eldre kvinne i rullestol. Sitter ved siden av sykesengen og ser ut vinduet med et pledd over seg. Foto.
© Colourbox

Eldre skal ikke være en salderingspost

Leserinnlegg av: Bård Hoksrud og Morten Wold, FrPs helsefraksjon på Stortinget

God og verdig eldreomsorg er viktig for Fremskrittspartiet, og vi vil ikke akseptere at Ap og Sp kutter i viktige tjenester for dem som har bidratt til å bygge dette landet.

I budsjettforslaget regjeringen nylig har lagt frem er eldre den store taperen. Det vil FrP kjempe mot.

Derfor har FrP nylig vedtatt å kjempe for følgende seks saker:

• FrP vil videreføre tilskuddsordning til bygging og rehabilitering av flere sykehjem omsorgsboliger.

• FrP vil legge frem en ernæringsreform som skal fremme ernæring og matlyst, og redusere underernæring blant eldre.

• FrP vil benytte all ledig kapasitet for å styrke eldreomsorgen, uavhengig av om det er et offentlig, privat eller ideelt tilbud.

• FrP vil sikre midler til å bygge kjøkken på norske sykehjem.

• FrP vil sikre videreføring av reformen «Leve hele livet».

• FrP vil opprettholde Eldreombudet for å sikre eldres rettigheter.

Regjeringen har ideologiske skylapper

Fremskrittspartiet vil be regjeringen legge frem en ernæringsreform for å sikre god ernæring ved norske sykehjem. Vi vil også sikre penger til kjøkken på sykehjemmene. God, hjemmelaget mat og matlukt i korridorene kan bidra til å styrke matlyst og god ernæring hos de eldre.

I en rapport fra Helsedirektoratet for 2020 kommer det frem at hele 44,4 prosent av norske sykehjemsbeboere er underernært. 1218 personer døde på sykehjem i 2020 som følge av underernæring eller sult. Det er ikke akseptabelt i verdens rikeste land.

I regjeringens forslag til statsbudsjett er eldre blant de største taperne. Arbeiderpartiets og Senterpartiets store løfter i valgkampen er forlatt –eldreomsorg blir nedprioritert.

Nå står kampen mellom oss som ønsker flere sykehjemsplasser, og regjeringen som vil sende folk i sykehjemskø. Det ventes en enorm eldrebølge de neste årene, og behovet for flere omsorgsplasser er stort. Derfor er det uforståelig at regjeringen vil kutte enmilliard kroner i investeringstilskudd til omsorgsboliger. FrPs landsstyre ber derfor om at FrPs stortingsgruppe sørger for å bevilge mer penger til bygging av nye sykehjemsplasser. Vi må sikre at de som trenger en sykehjemsplass med heldøgnspleie skal få dette når behovet melder seg.

I tillegg har regjeringen på seg de ideologiske skylappene, og fremstår mer opptatt av å presse ut private velferdsaktører enn å sørge for god omsorg for landets eldre og syke. FrP er opptatt av å ta alle gode krefter i bruk, og vi er helt avhengige av konkurranse fra private aktører for å få eldreomsorgen til å skinne.

Regjeringen fremstår smålige når de foreslår å legge ned Eldreombudet. Eldreombudet spiller en viktig rolle i å tale de eldres sak og sikre deres rettigheter. Det kan virke som om regjeringen ikke ønsker et ombud som kan påpeke hvor dårlig politikken deres faktisk er.