Sylvi Listhaug, smilende i blå dressjakke og lyseblå overdel. Lener seg svakt fremover mot et bord. Uskarp bakgrunn. Foto.
© Pia Sønstrød

Helse og omsorg

– En investering i fremtiden

Fremskrittspartiet har fått gjennom 100 millioner kroner til utprøvende behandling, som blant annet skal brukes til å prøve ut genterapi for alvorlig kreftsyke pasienter.

– Takket være Kreftforeningens gode innspill, har FrP fått gjennom 100 millioner kroner til utprøvende behandling, sier partileder Sylvi Listhaug.

Pengene skal blant annet brukes til å satse på å prøve ut genterapi for alvorlig kreftsyke pasienter.

– Håper det kan bidra til å redde liv

Listhaug sier hun håper dette kan bidra til å gjøre livet lettere for alvorlig syke i Norge.

– Jeg håper dette kan bidra til å redde liv, og gjøre livet lettere og bedre for mange av dem som er alvorlig syke i Norge, sier hun.

100 millioner kroner til utprøvende behandling

Genterapi i rask utvikling

Genterapi er i rask utvikling. Blant annet kan mange pasienter med visse former for blodkreft eller lymfekreft som tidligere sto uten håp, nå helbredes. Selve genterapien som benyttes i behandlingen, må skreddersys for hver kreftform.

Det er forskningsmiljøer i Norge som har kommet langt i å utvikle lovende genterapier for behandling av nye pasientgrupper, noe som har fått internasjonal oppmerksomhet. Det er imidlertid svært dyrt å teste ut nye former for genterapi i pasienter, men med deler av disse 100 millionene vil det bli mulig, skriver Kreftforeningen.

Norge skal bli verdensledende innen kreftbehandling

Fremskrittspartiet har lenge jobbet for at eksperimentell kreftbehandling i større grad skal tilbys pasienter som kan ha medisinsk nytte av det.

– Vi aksepterer ikke at Norge er en sinke til å ta i bruk nye medisiner og behandlinger, mens pasienter dør og lever med store smerter unødvendig, sier Listhaug.

– Vårt mål er at Norge skal bli verdensledende innen kreftbehandling, og at alle som er så uheldige at de blir rammet av kreft skal få tilgang på de beste behandlingene som finnes. Da må vi satse på forskning. Dette er en investering i fremtiden. Genterapi kan også hjelpe pasienter med andre sykdommer, legger hun til.

Avgjørende innspill fra Kreftforeningen

Listhaug setter stor pris på samarbeidet med Kreftforeningen.

– Kreftforeningens innspill var avgjørende for at en del av midlene til utprøvende behandling skal fordeles til genterapi, avslutter hun.

Mer informasjon