– En tapt uke for serveringsbransjen

Fremskrittspartiet mener at regjeringen har kommunisert alt for dårlig og at arbeidsplasser kunne vært sikret tidligere.

– Dette er en tapt uke for serveringsbransjen. Ettersom de har somlet så mye har det kostet mye fordi de kunne holdt åpent. Dette har ført til tapte arbeidsplasser og at bransjen har tapt mye penger, sier helsepolitisk talsperson Bård Hoksrud.

FrP-forslag ble nedstemt

Fremskrittspartiet foreslo på Stortinget tidligere i januar å oppheve sjenkestoppen på restauranter, men forslaget ble nedstemt.

– Vi har hørt om flere serveringssteder den siste tiden som har gått konkurs. Denne åpningen skulle regjeringen ha gjort for minst en uke siden. Vi har fått helt ulike signaler fra ulike statsråder. Helseministeren har forsvart skjenkestansen, mens Støre plutselig gir beskjed om at det blir noen lettelser før plutselig finansministeren av alle i regjeringen sa at skjenkestoppen skulle oppheves. Hvem er det som bestemmer her egentlig?, sa Hoksrud.

– Uhørt at det har tatt så lang tid

Mange bedriftseiere sliter med å betale regningene som en følge av tiltakene. Partileder Sylvi Listhaug forventer at regjeringen kommer med en solid kompensasjonspakke rettet mot næringslivet.

– En undersøkelse viser at 37 prosent av reiselivsbedriftene frykter konkurs. På toppen av enorme tap på grunn av pandemien får de servert skyhøye strømregninger uten at regjeringen foreslår å løfte en finger for å hjelpe dem. Disse bedriftene har nå ventet i over en måned på å få detaljene i lønnsstøtteordningen og andre viktige tiltak som skal avhjelpe situasjonen i bedriftene. Det er helt uhørt at det har tatt så lang tid. Det gjør situasjonen utrolig vanskelig for mange. En reiselivsaktør jeg snakket med, sier at hun har mistet helt respekten for myndighetene når det gjelder informasjon, sier partileder Sylvi Listhaug.

– Det er kjempedårlig kommunikasjon fra regjeringen. Folk er forvirret, næringslivet er forvirret om hva som gjelder. Og som da en reiselivsleder sa til meg, har de ingen forutsetning for å ta avgjørelser for bedriften sin – fordi det er så dårlig kommunikasjon og lite tiltak som blir lagt frem. De føler at det er et vakuum. Det blir helt avgjørende å se hva som kommer i morgen i tiltakspakken som rettes inn mot næringslivet, avslutter Listhaug.

Her kan du lese mer om hva FrP tidligere har gjort i denne saken:

FrP foreslår å oppheve skjenkestoppen

Les mer her

Regjeringen gir forskjellige signaler til utelivsbransjen

Les mer her

Mer informasjon