© Fremskrittspartiet

Etterlyser lederskap fra Støre

Nestleder Hans Andreas Limi forventer at statsminister Støre nå tar sitt lederansvar på alvor.

Fredag trakk Ola Borten Moe seg som statsråd etter han er den tredje statsråden som på kort tid har brutt habilitetsreglene.

– En veldig alvorlig sak

– Det var en riktig beslutning av Borten Moe å gå av. En beslutning som burde vært tatt på et tidligere tidspunkt. De fleste skjønte at det ikke var mulig for ham å fortsette som statsråd etter å ha begått så grove regelbrudd. Nå forventer vi at statsminister Støre tar lederansvaret på alvor og sørger for at statsrådene klarer å forstå det regelverket de er pålagt å følge av hensyn til tilliten til demokratiet, sier Limi.

Ola Borten Moe er den fjerde statsråden som må forlate denne regjeringen.

– Dette er en veldig alvorlig sak. Det svekker tilliten til vårt vårt politiske system. Det må være helt klart at for alle at ingen statsråder, ingen i regjeringen har noen egeninteresser som påvirker de beslutningene de tar i regjering, sier Limi.

– Amatørmessig

Partileder Sylvi Listhaug mener det svekker statsminister Jonas Gahr Støres autoritet som regjeringssjef at Ola Borten Moe har brutt habilitetsregelverket når han har kjøpt våpenaksjer.

– Det er skuffende at Borten Moe som erfaren statsråd gjør denne type feil. Dette fremstår som nok en alvorlig sak, der statsråder ikke skjønner sin egen rolle. Det burde være elementært at man ikke kan drive med aksjehandel i et selskap og samtidig være med på å behandle saker om det samme selskapet i regjering.

– Det er pinlig å se hvor amatørmessig regjeringen fremstår når det gjelder helt grunnleggende spilleregler, enten det er snakk om habilitet eller aksjehandel. Dette stiller nok en gang Jonas Gahr Støre som leder for denne regjeringen i et underlig lys. Nok en gang ser vi at det ikke er kontroll på grunnleggende spilleregler. Dette er nok en sak som svekker Støres autoritet som regjeringssjef, sier Listhaug.

Mer informasjon