Bård Hoksrud, iført briller og dress. Smilende foran uskarp bakgrunn. Foto.
© Bjørn Inge Bergestuen

Næringsliv

Etterlyser mer smidig beredskap for karantenehotell

Et stort antall hoteller må si nei til besøkende fordi rom er av satt til personer i karantene som ikke kommer fordi behovet for karantenehotell er lavt nå.

– Det er veldig viktig med beredskap, men tiltakene bør stå i forhold til den reelle situasjonen. Nå taper turistnæringen viktige inntekter i høysesongen fordi det kreves at en meget høy andel av kapasiteten skal stå i beredskap. I tillegg koster tomme hotellrom skattebetalerne masse penger. Så her mener jeg reglene bør justeres etter situasjonen, sier Bård Hoksrud, stortingsrepresentant for FrP.

– Kan løses med sunn fornuft

Hotellene får dekket en sum for å ha beredskap, men muligheten for å kunne leie ut flere rom ville kunne gi inntekter og tilbud til mange som nå skal feriere i Norge.

– Situasjonen kan løses med smidighet og sunn fornuft. Hotellene kunne for eksempel få mulighet til å leie ut rom med forbehold. Slik at dersom behovet for karantenerom er lavt, kan rommene benyttes av vanlige gjester. I tillegg bør man se på om kravet til antall rom i beredskap kan nedjusteres noe nå siden vi vet at mange hundre rom som står tomme, sier Hoksrud.

Redd ferien blir ekstra dyr

Det er forventet at svært mange vil feriere i Norge grunnet pandemien. At mange hotell må ha beredskap, skaper derfor ekstra utfordringer, og vil kunne bety at man får enda dyrere priser fordi det er mange færre ledige rom tilgjengelig for turistene/ferierende.

– Når tilgjengeligheten på hotellrom reduseres, så øker prisene for gjestene. Jeg er redd norgesferien kan bli ekstra dyr i år for de som skal på hotell dersom vi ikke får ryddet opp i dette, avslutter Hoksrud.