Justis og beredskap

Flere hundre færre politifolk i distriktene etter regjeringen tok over

I en tid hvor landet står i en ekstraordinær sårbar sikkerhetspolitisk situasjon, og i tillegg hvor vold- og narkotikakriminaliteten øker, må politiet kutte flere hundre årsverk.

Helt ferske tall fra Politiets Fellesforbund viser at norsk politi har mistet 222 politiårsverk 1. kvartal i år, og flere vil det bli.

- At regjeringen velger å nedprioritere politiet i en tid hvor landet står i en sårbar sikkerhetspolitisk situasjon, hvor vold, narkotika og våpenbruk øker, viser at justisminister Mehl ikke tar folks trygghet og sikkerhet på tilstrekkelig alvor, sier leder av justiskomiteen på Stortinget, Per-Willy Amundsen.

Senterpartiet har gjort seg høye og mørke i opposisjonen og latet som de var politiets beste venn. Men når de først får ansvar, svikter de sikkerheten til folk flest og gjør hverdagen til kriminelle enklere.

- Igjen beviser Senterpartiet at deres omsorg og engasjement for distriktene i hovedsak er valgflesk. De raste i årevis mot politireformen som Frp/H gjennomførte, til tross for at vi årlig økte antall operative politifolk og satte krav om responstid. Justisminister Mehl har kun gjort norsk politi dårligere rustet til å løse sitt samfunnsoppdrag, sier Amundsen.

Pengene må på bordet

FrP har i alternativt statsbudsjett økt pengebruken og prioritert politiet. Dersom man skal unngå å miste operative politifolk, må finansieringen komme på plass.

- Pengene må på bordet - enkelt og greit. FrP har finansiert politiet med 400 millioner kroner mer i vårt alternative statsbudsjett, og vi står klare til å legge en betydelig sum penger på bordet i revidert nasjonalbudsjett, sier Amundsen.

Per-Willy Amundsen spør justisministeren om saken:

Mer informasjon