Terje Søviknes smilende foran tre i høstfarger. Foto
© Pia Sønstrød

Flertallet vil fortsatt lete etter olje- og gass

59 prosent sier ja til å fortsette å lete etter olje og gass, mens bare 23 prosent ønsker letestans.

Det viser en meningsmåling Sentio har laget for Klassekampen. For to år siden sa hele 34 prosent at det burde være letestans.

– Det er ganske positive tall. Jeg tenker det er en realisme i tallene, verden skal fortsatt ha olje og gass, så lenge vi har en etterspørsel så bør vi være med p produsere verdier og arbeidsplasser, sier nestleder Terje Søviknes.

Frp sier nei til å sette en sluttdato for olje og gassvirksomheten, slik flere partier nå tar til ordre for.

– Vi skal alle bidra til å få ned klimagassutslippene, men det et etterspørselen etter olje og gass som vil avgjøre hvor lenge det skal letes. Vi trenger ikke sette noen sluttdato slik MDG og enkelte andre partier vil, sier Søviknes.