Bensinprisen i Tromsø 31. mai 2022
© Anni Skogmann

– Folk blir flådd

Bensinprisen er over 27 kroner flere steder i landet tirsdag. Det får partileder Sylvi Listhaug og finanspolitiker Roy Steffensen til å etterlyse tiltak fra finansminister Trygve Slagsvold Vedum fra Senterpartiet.

I Tromsø kunne bilistene tirsdag fylle bensin til 28,22, mens det et annet sted i byen var 27,91. På Larsnes på Sunnmøre og i Ålesund kostet en liter blyfri 27,40 kroner i dag. På Ogna i Rogaland var prisen 27,33. Circle K og ST1 sier til TV 2 at prisen aldri har vært høyere.

– Jeg synes det er helt forferdelig at han sitter og ser på dette. Folk blir flådd. Bedrifter rammes knallhardt. De sa jo før valget at de kan ikke sitte i regjering med en diesel og bensinpris på over 20 kroner literen. Det er mange måneder siden den prisen sprakk. Så jeg synes det er på tide at han handler, istedenfor «å følge situasjonen nøye». Det hjelper ingen i landet med så passiv regjering, sier Listhaug til NRK.

© Bjørn Inge Bergestuen

Også stortingsrepresentant Roy Steffensen, som sitter i finanskomiteen, ber finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) reagere.

– Det er ufattelig og ikke til å tro at Vedum sitter i ro og ikke vil gjøre noe med de rekordhøye prisene. Snart må jo folk ta opp forbrukslån for å fylle tanken. Nå må finansministeren på banen. Sjelden har noen vært så tydelig i opposisjon som han, og så spak i posisjon, sier Steffensen.

Han minner finansministeren om at politikere har muligheten til å styre avgiftene.

– Å fylle tanken gjør nå et kraftig innhogg i familieøkonomien for vanlige folk, og for næringslivet, men med et pennestrøk kan Vedum endre avgiftsnivået. Det handler kun om politisk vilje. Den viljen hadde Vedum før valget, og han vant valget på løfter om billigere bensin, avslutter Steffensen.