Hans Andreas Limi
© Elin Eike Worren

Folk flest viktigere enn Høyre-spill

FrP har opplevd for liten vilje fra regjeringen til å komme oss i møte når det gjelder revidert nasjonalbudsjett, kommuneøkonomi og Nasjonal transportplan.

Fremskrittspartiet har forsøkt å finne løsninger med regjeringspartiene innenfor flere saker de siste ukene. For folk flest er avgiftsreduksjoner, å sikre psykisk helse og bedre veier sentralt.

– For FrP har det vært ønskelig å finne en løsning på revidert budsjett som bidrar til å trygge norske arbeidsplasser gjennom ettervirkningene av Covid-19, sier finanspolitisk talsperson i FrP, Hans Andreas Limi.

Regjeringen har ikke vilje

I det reviderte budsjettet bruker regjeringspartiene rundt 25 milliarder kroner mer enn i statsbudsjettet for 2021. Til tross for dette har regjeringen lagt vesentlig mindre penger på bordet i disse forhandlingene enn da vi forhandlet om revidert budsjett i fjor sommer.

– Vi har dessverre opplevd for liten vilje til å komme FrP i møte både når det gjelder revidert budsjett, kommuneøkonomi og Nasjonal Transportplan, sier Limi.

Gjennom hele våren har Høyre snakket våren om at det er viktig å redusere avgifter på grensehandelsutsatte varer. De har til og med vedtatt det i sitt nye partiprogram. Statsministeren var i Østfold denne uken og proklamerte at regjeringen ville ha lavere skatter og avgifter.

– Vi merker oss likevel at dette bare er snakk. Viljen til å følge opp våre forslag, som støttes av NHO, Virke og andre organisasjoner som er opptatt av norske arbeidsplasser, er ikke der, sier Limi.

Løsningsorientert FrP

Med litt vilje fra regjeringspartiene til å bli enige mener finanspolitisk talsperson for FrP det ville vært grunnlag for en avtale dersom dette siste gjenstående temaet, avgifter på grensehandelsvarer, ble håndtert på en god måte.

– FrP har også vist vilje til å håndtere både kommuneøkonomiproposisjonen og jordbruksoppgjøret som en del av forhandlingene om revidert for å sikre at summen av alle saker ville skje innenfor forsvarlige økonomiske rammer, sier Limi.

For å få til en løsning på revidert har FrP vært villig til å droppe krav om å kutte avgifter på alkohol og tobakk, men heller fokusert på andre varer som bidrar til grensehandel som brus og grunnemballasje. Dette for å kunne komme frem til en løsning som trygger folks jobber.

Fremmer foreløpig egne forslag

FrP har tydelig kommunisert til regjeringspartiene at det er mulig å få til en helhetlig avtale for både inntekter og utgifter, dersom FrPs forslag til inndekninger ikke fikk flertall i første votering.

– Det er smått utrolig at regjeringen velger bort et flertall for RNB i en situasjon der FrP har vært villig til å strekke seg langt for å få til et budsjett for landet som trygger arbeidsplasser, styrker det psykiske helsearbeidet og bidrar til lavere transportkostnader for et prøvet norsk næringsliv.

Fremskrittspartiet vil nå legge inn sine egne forslag i finanskomiteen.

– Vår dør er fortsatt åpen om regjeringen kommer på bedre tanker, det er regjeringen som trenger flertall. Skal de få det må de levere kutt i avgifter som bidrar til å trygge norske arbeidsplasser, avslutter Limi.