Hans Andreas Limi foran Stortinget.
© Bjørn Inge Bergstuen

Folket er ikke til for staten

FrP er enige med regjeringen i at en krisetid krever ekstraordinære tiltak – men er dypt uenige i at alle pengene skal tas fra folk og private bedrifter.
Hans Andreas Limi smilende med uklar bakgrunn. Portrett. Foto.
Hans Andreas Limi Kommentator

Det har ikke manglet på kreativ kritikk etter at Frp la frem et budsjett der vi blant annet kutter kraftig i pressestøtte, NRK og mottak av flyktninger utenfor Europa. DN kan på lederplass fortelle om «Frp-triks i særklasse».

Frp er ærlige på at vi prioriterer at folk og bedrifter skal sitte igjen med flere kroner i lommeboken. Kutt i avgifter som gir billigere mat, rimeligere drivstoff, og 50 øre i makspris på strøm er mest til hjelp for de som har minst fra før. 7500 kroner mer i minstepensjon ville gitt mange muligheten til å gå inn i julen uten en klump i magen.

Regjeringen har valgt å løse den ekstraordinære krisen vi står i gjennom historisk høye skatte- og avgiftsøkninger de selv påstår er midlertidige. Frp er enige i at en krisetid krever ekstraordinære tiltak – men er dypt uenige i at alle pengene skal tas fra folk og bedrifter mens offentlig sektor ikke skal bidra.

Frp kutter derfor offentlig sektor med totalt 37,2 milliarder for 2023, og selger offentlige aksjer i norske bedrifter for 27,5 milliarder gjennom Statens Pensjonsfond Norge (SPN). Alternativet er at skatte- og avgiftsøkninger på 45 milliarder kroner skyves over på folk og næringsliv. Vi må velge å tro regjeringen på at store deler av disse skatteøkningene er midlertidige, og Frp velger derfor isteden å flytte eierskap i norske bedrifter fra staten til norske eiere for å komme gjennom krisen.

Pensjoner finansieres direkte over statsbudsjettet år for år, og har ingen ting med SPN å gjøre, til tross for den gamle betegnelsen Folketrygdfondet, som ble forlatt i 2006.

SPNs verdi tilsvarer nå cirka ti prosent av verdien på Oslo Børs. Det har vært en debatt om at fondet begynner å bli for stort, det er ikke sunt for økonomien om staten eier en for stor del av næringslivet. Finansdepartementet har satt i gang et arbeid om hvordan veksten i SPN skal håndteres fremover, der et av forslagene er å ta ut ekstraordinært utbytte.

Siden det her er snakk om norske bedrifter som i hovedsak bytter fra offentlig til privat eierskap internt i Norge vil inflasjonseffekten være nær null.

Mer informasjon