Foto. Per-Willy Amundsen
© Elin Eike Worren

Foreslår nasjonal antidronetjeneste

FrP foreslår i Stortinget å opprette en nasjonal antidronetjeneste for å sikre beredskapen.

– Mistenkelige droneaktivitet over kritisk infrastruktur har økt den siste tiden. En rekke medieoppslag har belyst det faktum at norske myndigheter mangler nødvendig verktøy i verktøykassen som kan hamle opp med uvedkommende droner.

– Den siste tids hendelser gjør det åpenbart for FrP at myndighetene mangler helt grunnleggende mottiltak. Droneteknologien har utviklet seg svært raskt, men sikkerhetsmyndighetene har ikke fulgt like godt med. Derfor må vi raskt øke både kompetanse og få på plass relevant utstyr for å imøtekomme denne trusselen, sier Per-Willy Amundsen, justispolitisk talsmann for FrP og leder av justiskomiteen.

Droner er svært effektive når det kommer til informasjonsinnhenting som er verdifull for utenlandsk etterretning. Men droner kan også brukes som våpen, enten for å utføre sabotasje eller som ledd i terroranslag.

– Droneteknologien har både blitt tilgjengelig og billig. Droner er langt på vei blitt allemannseie, og de aller fleste dronepiloter er helt legitime. Men, det er relativt enkelt å gjøre en drone om til et våpen. Vi har dermed et åpent sikkerhetshull som vi må tette, sier Amundsen.

Nasjonens sikkerhet er regjeringens viktigste oppgave

Norge har per i dag en svært begrenset antidronekapasitet, det er også behov for å bygge et nasjonalt kompetansemiljø som kan bistå politidistriktene. Det finnes heller ingen planer for å få dette på plass, beredskapsbehovet er ikke en gang omtalt i statsbudsjettet for 2023. FrP fremmer derfor forslag i Stortinget i morgen om blant annet å etablere en nasjonal antidronetjeneste som en nasjonal beredskapsressurs ved Politiets nasjonale beredskapssenter (PNB).

– Nasjonens sikkerhet er regjeringens viktigste oppgave. Uten en effektiv droneberedskap vil vi være ekstremt sårbare ovenfor en trussel som man ikke har tatt tilstrekkelig høyde for i ulike planverk og scenarier. Det er en usikkerhet FrP mener vi ikke kan akseptere, sier Amundsen.