Forfallet på jernbanen øker
Han har gjennomgått løftene fra samferdselsministeren i den såkalte jernbanetalen fra januar, og sjekket dem opp mot hva regjeringen faktisk leverer både i nasjonal Transportplan og i statsbudsjettet for 2025. Konklusjonen er at etterslepet vil øke med 2,3 milliarder kroner hvert år fremover.
– Regjeringen har vært klar på at de skal satse på økt vedlikehold og ta vare på det vi har, fremfor å bygge nytt. Da er det oppsiktsvekkende at etterslepet øker de neste årene, sier Stordalen.
I svar på et skriftlig spørsmål fra Stordalen bekrefter samferdselsministeren økningen når han skriver: «Gitt beregnet grunnivå for fornying på 8,1 mrd. kr vil bevilgningen måtte økes med 2,6 mrd. kr i 2025 for at etterslepet ikke skal øke». Etter at budsjettet er ferdig behandlet i Stortinget mangler et fortsatt 2,3 milliarder for å kunne opprettholde nødvendig vedlikehold.
– Hadde regjeringen vært tydelige på at de er villige til å bruke langt mer penger for å redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbanen, ville selvsagt aktørene tilpasset seg det. De som rammes er de reisende, som med god grunn er i ferd med å miste all tillit til toget, sier Stordalen.