Fra venstre: Roger Hofseth, Jørund Rytman, Knut Flakk og Hans Andreas Limi © © Håkon Rusdal

Næringsliv

Fremskrittspartiet heier på gründere og verdiskapere

Et panel med betydelig faglig tyngde bestående av næringslivstoppene Roger Hofseth, Knut Flakk og lederen av SMB Norge Jørund Rytman innledet før landsmøtets debatt om hvordan vi skal skape økonomisk stabilitet og arbeidsplasser i tiden fremover.

Flakk sparket i gang samtalen

Styreleder i Flakk Group, Knut Flakk, sparket i gang panelsamtalen med å fortelle om bedriftens nye utfordringer i møte med regjeringens skattepolitikk. Uforutsigbarhet, samt voldsomme økninger er kun noen aspekter ved regjeringens skattepolitikk som gjør hverdagen til mange bedrifter krevende.

I likhet med Hofseth og Flakk var samtlige av delegatene bekymret for utviklingen i norsk næringsliv. Flere delegater deltok i den påfølgende debatten etter panelsamtalen. Den røde tråden i alle innleggene var viktigheten av privat næringsliv, samt viktigheten av å få et taktskifte i næringspolitikken som dagens regjering fører.

Vi må legge til rette for privat næringsliv

Skal man tro talene og den påfølgende applausen er det ingen tvil om at Fremskrittspartiet heier på gründere og verdiskapere, slik som Flakk og Hofseth. Flere delegater påpekte i etterkant av debatten at private bedrifter nemlig er helt avgjørende for å holde liv i lokalsamfunnene land og strand rundt.

Flere av delegatene som deltok i debatten var også opptatt av de negative konsekvensene av regjeringens foreslåtte grunnrenteskatt på havbruksnæringen. Når dette blir en realitet, vil mange lokalsamfunn langs kysten svekkes betraktelig. Dette bekymret de som tok ordet, og de var klare på at Fremskrittspartiet skal kjempe kystsamfunnenes og havbruksnæringens sak. Det er nemlig slik at når næringslivet lykkes, så lykkes lokalsamfunnene.

Mer informasjon