Papphus og mynter. Foto
© Colourbox

FrP foreslår å fjerne eiendomsskatten

Fremskrittspartiet fremmer nå et forslag på Stortinget om at eiendomsskatten skal fjernes.

– Eiendomsskatten er usosial, rammer skjevt og tar ikke hensyn til husholdningens inntekt, gjeld eller betalingsevne. FrP ønsker å fjerne eiendomsskatt på folks hus og hjem. Folk investerer i bolig og hytter av hensyn til egen families velferd. Derfor bør ikke boliger ses på som skatteobjekter på lik linje med andre investeringer, sier Helge André Njåstad, som sitter i kommunalkomiteen på Stortinget.

Usosial skatt

Det har de siste årene vært mange eksempler på at eiendomsskatten rammet svært usosialt. I 2017 kunne NRK avsløre at Marianne Ilstad fra Bodø måtte ta datteren ut av barnehagen for å betale eiendomsskatteregningen på 21 000 kroner.

– Her har vi et godt eksempel på hvor usosialt og skjevt denne skatten faktisk virker. En bolig er et hjem, ikke et skatteobjekt, sier Njåstad og fortsetter:

– Eiendomsskatten bør fjernes, fordi den skiller seg fra annen skatt. Den er ikke knyttet til inntekt eller formue og har ingen sammenheng med betalingsevnen din. Den er dårlig egnet til å utjevne forskjeller og rammer vanlige folk og familier, og særlig de med lav inntekt.

FrP foreslår at:

Manglende vilje blant lokalpolitikerne

Til tross for koronasituasjonen viser det seg at en rekke kommuner går med store overskudd, noe de også ville ha gjort uten eiendomsskatt. Njåstad mener at viljen til lokalpolitikerne fra andre partier om å fjerne eiendomsskatten er totalt fraværende. Han mener derfor at Stortinget må ta grep.

Vi har lyktes med å redusere eiendomsskatten fra 7 til 4 promille, noe som i teorien burde gitt om lag en halvering av inntektene på eiendomsskatt. Dette har ikke skjedd. Flere kommuner snor seg unna stortingsflertallets vedtak ved å justere de lokale takstene. Jeg mener derfor det er på høy tid å fremme forslaget om å fjerne skatten i sin helhet, sier Njåstad.

Oppfordrer til å støtte forslaget

Eiendomsskatten utgjør i snitt rundt 1,6 prosent av inntektene til kommunene. Samtidig har det tidligere blitt rapportert at effektiviseringspotensialet i kommunene er oppimot 13 prosent årlig. Njåstad mener derfor at lokalpolitikerne kunne fjernet eiendomsskatten dersom de virkelig ønsket.

– Det som kreves for å fjerne eiendomsskatten i dag er vilje til omstilling og effektivisering hos lokalpolitikerne. Dessverre ser vi at denne viljen ikke er til stede, og eiendomsskatten øker mange steder i landet, sier Njåstad og avslutter:

– Nå må Stortinget en gang for alle ta grep og fjerne skatten i sin helhet. Partiene på venstresiden snakker stadig om usosial politikk, men hvis de virkelig mener det de sier så bør de stemme for Fremskrittspartiets forslag om å fjerne eiendomsskatten.

Mer informasjon