Foto av Tybring Gjedde
© Bjørn Inge Bergestuen

FrP fremmer forslag om Ullevål sykehus

FrP mener at vi trenger en ny utredning om en gradvis utbygging av Ullevål-tomta, for å få alle fakta på bordet.

– Å bevare Ullevål sykehus er en av flere brutte valgkampløfter fra Senterpartiet. Jeg håper at Arbeiderpartiet innser at om man skal lykkes å ivareta Oslos innbyggeres behov for sykehustjenester vil det være en fordel at et bredt politisk flertall støtter løsningen som blir valgt. Slik saken står nå ser det ikke ut til at en slik ambisjon lar seg realisere, sier Stortingsrepresentant fra Oslo, Christian Tybring-Gjedde.

Som første parti i Oslo bystyre fremmet FrP allerede i mai 2018 et forslag om å stoppe nedleggelsen av Ullevål sykehus og samtidig prioritere Aker som lokalsykehus for Groruddalen. Etter hvert har også de andre partiene tatt tydelige standpunkt i saken. Det er kun Høyre i Oslo som er mot fortsatt drift av Ullevål.

– Motstanden mot etableringen av et nytt sykehus på Gaustad øker i styrke og argumentene for å heller å utvide kapasiteten på eksisterende Ullevål Sykehus blir flere. Ikke minst har Oslos lokalpolitikere vært tydelig på dette. Staten sitt mål bør alltid være å samarbeide og lytte til lokalpolitikere. Vi trenger derfor en ny utredning av hvordan Ullevål-tomta kan utvikles, for å få alle fakta på bordet, sier helsepolitisk talsperson Bård Hoksrud.

Her er forslaget FrP i dag har fremmet i Stortinget:

Løst forslag - Ullevål sykehus:

«Stortinget ber regjeringen foreta en fullverdig utredning om Ullevål som utbyggingsalternativ til Gaustad.»