Bård Hoksrud
© Bjørn Inge Bergestuen

FrP-gjennomslag: Fartsgrense på 120 km/t

– Økte fartsgrenser er en kjempeseier for oss, sier Bård Hoksrud.

Fremskrittspartiet har torsdag fått flertall på Stortinget for å prøve ut en fartsøkning fra 110 til 120 km/t på utvalgte veistrekninger. Partiet har i mange år jobbet for å endre fartsgrensene på veier med lite ulykker som er bygget for høyere fart enn i dag.

– De siste årene har det vært en omfattende utbygging av hovedveinettet i Norge med ny, trygg og sikker firefeltsmotorvei. Det er imidlertid slik at det norske fartsgrensenivået er lavere på hovedveinettet enn eksempelvis Sverige og Danmark, sier Hoksrud og fortsetter:

– I 2014 fikk vi gjennomslag for å øke fartsgrensen til 110 km/t på enkelte strekninger. Vi lå fortsatt under Danmark og Sverige, som har henholdsvis 130 km/t og 120 km/t som fartsgrenser på motorveiene. Erfaringene fra fartsøkningen i 2014 har vært gode, og nå er det derfor på tide å øke til 120 km/t.

– Mer respekt

Hoksrud viser til at mange ligger litt over fartsgrensene på motorvei i dag, og han mener at dette forslaget vil gi bilistene mer respekt og forståelse for fartsgrensene.

– Gjennomsnittsfarten økte kun med noen få km/t i 2014, og det er nå langt flere som holder fartsgrensen på veiene som ble økt til 110 km/t. Etter at fartsgrensene på motorveier og flere andre hovedveistrekninger ble økt har de totale ulykkestallene på norske veier fortsatt å gå ned. Når fartsgrensen godt reflekterer veiens standard så bidrar det til respekt og forståelse for fartsgrensene, sier Hoksrud og avslutter:

– Det var mye motstand mot innføring av 110 km/t da regjeringen innførte det for noen år siden. Frykten var at det ville være trafikkfarlig og at det ville føre til flere alvorlige ulykker og dødsulykker. For å imøtekomme kritikken og vise at innføring av 110km/t på nye, trygge og sikre 4-felts motorveier ikke ville ha en negativ effekt på trafikksikkerheten, ble ikke 110 først innført som en generell fartsgrense, men innført gradvis og kun på noen få utvalgte strekninger på E18 og E6. I ettertid ser vi at innføring av 110 km/t har fungert positivt og det bør kunne være mulig å følge tilsvarende modell for å teste ut 120 km/t. Motorveiene blir ikke mer utrygge av dette.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Mer informasjon

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skredder-sydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eks-empel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.