Foto. Meininger Saudland
© Bjørn Inge Bergestuen

FrP-gjennomslag i kampen mot plast i havet

Fremskrittspartiet får flertall for en rekke forslag for å bekjempe plast i havet.

– Dette er en historisk opptrappingsplan i kampen mot plast i havet både i Norge og internasjonalt. Vi fikk gjennomslag for seks av sju forslag, og kampen mot plast har alltid vært en ektefølt sak for partiet, sier miljøpolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, Gisle Meininger Saudland.

Negativ utvikling

Saudland påpeker at det de siste tiårene har vært en svært negativ utvikling når det kommer til plast i havet, og han mener at det nå er på tide at vi får på plass en forpliktende avtale for å bekjempe utvikligen.

– Det er på tide at vi får en forpliktende avtale om plast, ikke bare tomme ord som ikke følges opp av konkrete handlinger. På samme måte som vi har en Paris-avtale for utslipp av klimagasser, må vi ha en avtale for havet som omhandler forhold i Norge og internasjonalt, sier Saudland og fortsetter:

– Man må ha et ris bak speilet slik at det blir mer en bare festtaler. Toppledere må komme sammen og forplikte seg til avtaler som alle parter overholder.

Må innføre sterkere virkemidler

Et av forslagene fra Fremskrittspartiet som får flertall handler om at straffene for dumping av avfall fra skip skal økes.

– Vi har sett eksempler på båter som dumper søppel i havet, blitt filmet av kystvakta og fått en bot. Det er ikke sikkert dette er tilstrekkelig. Jeg tror vi må innføre sterkere virkemidler som svir for rederiene, sier Saudland og avslutter:

– Vi kan innføre prikkbelastning lik det vi har i trafikken på dem som gjør dette gjentatte ganger. Da kan man vurdere en karanteneordning hvor man utestenges fra å anløpe norske havner i en periode eller innføre andre regler som svir. Vi har ikke utformet dette i detalj ennå, men gitt at det er juridisk mulig, er dette tiltak vi vil vurdere. Det som er sikkert, det er at nå må vi ta i et tak for å bekjempe den negative utviklingen.

– Kjempeinnsats

FrP-politikeren er også svært glad for engasjementet han ser blant innbyggerne.

– Frivillige gjør en kjempeinnsats for å rydde langs kysten og derfor er det viktig at det kommer en incentivordning som gjør at enda flere kan rydde. Det kan dreie seg om dykkerklubber, lag og foreninger og andre, sier Saudland og avslutter:

– Nå ser vi også at de som står i denne kampen daglig, deiblant WWF, har vært ute og sier de er fornøyd gjennomslagene våre. Det betyr at vi nå går et skritt i riktig retning. Jeg håper disse forslagene vil bidra til at havet og kystlinjen vår blir renere.