Tre elever med ryggen til i klasserom. Lærer skriver på tavle. Foto.
Fremtidsfaget virket designet for at hvem som helst kunne fylle det med det som var «riktig» ut fra sitt eget syn, og kunne ført til politisering av skolen. © Colourbox

FrP glad for at «fremtidsfaget» skrotes

Fremskrittspartiet vant frem etter å ha gitt regjeringen klar beskjed om å skrote det nye «fremtidsfaget» i videregående utdanning.

– Faget virket designet for at hvem som helst kunne fylle det med det som var «riktig» ut fra sitt eget syn, og kunne ført til politisering av skolen. Det advarte jeg regjeringen mot. Folk må få leve sine egne liv, her føler jeg handlingsrommet ble forsøkt snevret inn, sier FrP-nestleder Sylvi Listhaug.

Leder av Stortingets utdanningskomite, Roy Steffensen (FrP) er tilfreds med at kunnskapsminister Guri Melby i et intervju med Dagbladet fredag snudde trill rundt og varslet at de dropper planene om et «fremtidsfag».

– Det er jo hos FrP regjeringen må få flertall, derfor blir nå dette faget lagt i makuleringsmaskinen, bare et par uker etter at det ble lansert. Regjeringen ror som bare det, dersom vi bare gir dem litt ekstra tid går de kanskje tilbake på planene om å svekke historiefaget også, sier Steffensen.

Vil beholde historie og samfunnsfag

Fremskrittspartiet håper regjeringen med Høyre i spissen snur også når det gjelder historie og samfunnsfag som fellesfag på videregående.

– Jeg er bekymret, det er kjempeviktig at vi kjenner historien. Historie og samfunnsfag er de viktigste fagene for å forstå verden vi lever i. Det handler også om integrering, at vi har en felles plattform å stå på. Det er oppsiktsvekkende at Høyre har latt Venstre få lov til å kjøre dette løpet, sier nestleder Sylvi Listhaug.