Oljerigg
© Colourbox

FrP krever at Høyre står imot oljepress

Fremskrittspartiet advarer Høyre og Erna Solberg mot å la seg presse av Joe Biden i olje- og klimapolitikken før dagens klimatoppmøte. Energipolitisk talsperson Terje Halleland frykter for innstramninger i oljevirksomheten i Nord-Norge, og krever nå at Erna Solberg ikke foreslår noen nye tiltak som svekker rammebetingelsene til petroleumsnæringen.

– Biden har vært tydelig på at han ønsker innstramninger i leting og utvinning av olje nord i Alaska og i Arktis. Jeg frykter at han vil forsøke å overføre denne forbudslinjen til andre nordlige steder i verden, som for eksempel i Barentshavet. Her forventer jeg at Erna Solberg er krystallklar overfor USA om at Norge ikke har noen planer om å redusere oljeselskapenes muligheter for videre leting og utvinning sør for iskantsonen, slik flere partier inkludert Høyre i fjor ble enige om, sier Halleland.

Foto av Terje Halleland. © Elin Eike Worren

Vil beholde leterefusjonsordningen

I sin nye linje i klimapolitikken har Joe Biden også varslet kamp mot offentlig subsidiering av fossile brensler. Fremskrittspartiet frykter at leterefusjonsordningen kan stå på spill, fordi den blir feiltolket av andre internasjonale aktører som subsidiering av oljenæringen.

–Venstresiden og miljøbevegelsen har vært flinke til å danne en fortelling om at leterefusjonsordningen i Norge er det samme som statlige subsidier. Hvis den norske leterefusjonsordningen blir et tema på klimatoppmøtet, forventer jeg at Erna Solberg er tydelig på at den er et direkte resultat av det ekstremt høye skattenivået vi i Norge pålegger oljeselskapene. Ordningen har vært enormt viktig for å tiltrekke oss nye aktører og for å skape større konkurranse på sokkelen de siste årene. Store funn som Sverdrup-feltet ville mest sannsynlig ikke ha blitt funnet uten. Det vil være direkte feil å sidestille denne ordningen med amerikanske subsidier av kullbransjen, avslutter Halleland.