© Fremskrittspartiet

Samferdsel

FrP krever handling - ikke reversering

Fremskrittspartiets Samferdselspolitiske talsmann Frank Sve reagerer kraftig på at regjeringen omtaler gjeldene NTP som «urealistisk».

- Det er klart regjeringen mener dagens NTB er «urealistisk» når de ikke vil bygge vei. Det er ikke startet opp et eneste større veiprosjekt siden 2021.

- Det er tydelig at regjeringa med AP og SP vil fortsette sin nedprioritering av infrastruktur bygging på veg og jernbane. Det er svært negativt for folk flest og næringslivet i hele landet.

En regjering som ikke bygger vei

Samferdselsminister Nygård (Ap) varslet i dag at en ny transportplan vil legges frem rett før påske og et år tidligere enn normalt. Samferdselsministeren varsler også at planen vil kutte ut større samferdselsprosjekter.

- Det er et dårlig tegn at regjeringen ikke legger frem NTP i et valgår som normalt, og velger å publisere rett før folk tar påskeferie. Det virker som regjeringens strategi er å satse på at velgerne glemmer at AP og Sp ikke vil bygge vei og jernbane.

-Regjeringen har kansellert og utsatt prosjekt etter prosjekt FrP hadde lagt inn i NTP. Nå vil AP og Sp endre NTP for å legitimere at de ikke vil satse på veibygging.

-Signalene fra Nygård (Ap) og regjeringen er tydelige. Denne regjeringen må bort så fort som mulig. I motsetning til Ap og Sp mener FrP at målet fortsatt skal være mer firefelts vei i Norge, og at tiden ikke er over for store samferdselsprosjekter.

-Det må bygges nye, trygge og sikre veier. Det er de mest trafikkerte veistrekningene som har de høyeste ulykkestalla i trafikken som bør prioriteres spesielt. På strekninger som E-16 Skaret-Hønefoss og E-39 Veibust- Blindheim -Moa nytter det kun med firefeltsvei, noe FrP vil kreve.

Galskap med el-krav

Sve reagerer også på at Samferdselsministeren forsvarer regjeringens krav om at kommunene tvinges til å kjøpe inn elbiler og elbybusser, og tvert imot varsler nye krav for offentlige tunge lastebiler.

- Elbussene har ligget strødd langs veiene i vinter, og hjemmetjenesten har måtte stå å lade istedenfor å hjelpe eldre. Det er galskap at regjeringen nå også vil pålegge kommunene at brøytebilen skal bli elektrisk. Med en gang noen nevner ordet klima mister dessverre denne regjeringen totalt gangsynet, og alle andre hensyn til innbyggerne settes i andre rekke.

Mer informasjon